انواعی از میلگردها به‌عنوان مهم‌ترین مقاطع فولادی برای ساخت سازه‌ها و تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌تواند در ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر تاثیرگذار باشند.

زمانی که شما قصد خرید انواع مختف میلگرد را داشته باشید، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید مد نظر قرار دهید مربوط به کاربرد این مقطع است که با در اختیار داشتن اطلاعاتی درباره تفاوت بین مقاطع صنعتی و ساختمانی انتخاب مناسبی خواهید داشت.

میلگرد چیست؟

میلگرد یکی از انواع پروفیل با سطح مقطع دایره‌ای شکل و توپر است که در ابعاد مختلفی به بازار عرضه می‌شود و برای ساخت این محصول فولادی نیز از روش‌های متنوعی مانند میکروآلیاژی، ترمکس، نورد گرم و سرد استفاده می‌کنند.

میلگرد معمولا با استفاده از فولاد ساخته می‌شود اما در مواردی امکان دارد از مواد اولیه دیگری نیز برای تولید این نوع از مقاطع استفاده کنند که هر کدام می‌تواند کارایی خاصی را ارائه دهد.

تقسیم‌بندی انواع میلگرد

به‌طور معمول از مشخصه‌‌های مختلفی برای تقسیم‌بندی میلگرد کمک گرفته می‌شود که در یک دسته‌بندی کلی با توجه به شکل ظاهری، انواع میلگرد شامل ساده و آجدار است.

دلیل این نام‌گذاری، استفاده از یک استاندارد خاص برای تولید میلگرد است که معمولا در زمان ساخت اگر هیچ‌گونه برجستگی رو بخش خارجی مقطع ایجاد نشود و به‌صورت صاف و صیقلی باشد، با نام ساده شناخته می‌شود و بیشتر کاربرد صنعتی دارد.

این در حالی است که میلگرد آجدار معمولا برجستگی‌هایی با طرح متنوع دارد که به‌واسطه همین آج‌ها می‌تواند با بتن درگیر شود و اتصال محکمی را به‌عنوان یک مصالح ساختمانی ایجاد کند.

از همین رو زمانی که می‌خواهید به اولین تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی اشاره کنید، باید شکل ظاهری آن‌ها را در نظر بگیرید تا وجه تمایز آن‌ها در نوع کاربرد مشخص شود.

میلگرد صنعتی

قبل از اینکه به تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی بپردازیم، بهتر است اطلاعاتی درباره هر کدام از این محصولات در اختیار داشته باشید، طبق استاندارد روسی، میلگردهای ساده در استاندارد A1 قرار می‌گیرند و عمده ترین کاربردشان در صنعت است.

استحکام و مقاومت کششی میلگردهای صنعتی در حدود ۳۶۰ مگاپاسکال بوده و یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی که می‌توان برای این مدل در نظر گرفت مربوط به قابلیت فرم‌دهی بالا است.

کاربرد میلگرد صنعتی

با توجه به اینکه می‌توان گفت تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی به نوع کاربرد آن‌ها بستگی دارد، باید این را در نظر داشته باشید که از مدل‌هایی با گرید A1 برای خودروسازی، تولید مهمات و اتصالات کشاورزی استفاده می‌کنند.

البته نکته حائز اهمیت درباره میلگردهای صنعتی این است که با توجه به ترکیبات شیمیایی و جنس می‌توان از انواع این مدل برای کاربردهای متنوعی استفاده کرد که عبارت‌اند از:

  • میلگردهای ساخته‌شده از کربن برای ساخت توری‌های فلزی و سیم ‌خاردار
  • میلگردهای فولادی نرم برای ساخت کلاف
  • مدل‌های ساخته‌شده از فولاد ضد زنگ برای استفاده در محیط‌های مرطوب
تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

میلگرد ساختمانی

میلگردهای آجدار با انواع گرید A3 ،A2 و A4 که برجستگی‌هایی با اشکال متنوع مانند مرکب، مارپیچ و جناقی بر روی آن‌ها ایجاد می‌شود در گروه مقاطع پرکاربرد در حوزه ساختمانی قرار می‌گیرند.

در میان انواع مختلف میلگردهای ساختمانی معمولا مدل‌هایی با گرید A2 و A3 به‌دلیل اینکه قیمت مناسب و کارایی مطلوبی دارند، به مقدار بیشتری برای تکمیل سازه‌های بتنی به‌کار می‌روند.

کاربرد میلگرد ساختمانی

همان‌طور که از نام این مدل مشخص است به‌طور معمول از میلگردهای آجدار برای اجرای بخش‌های مختلف یک سازه مانند فونداسیون و ستون استفاده می‌شود که با شکل‌های خاصی به‌کار می‌رود.

بتن به‌اندازه‌ای مقاومت ندارد که در برابر فشارهای واردشده به سازه ایستادگی کند و درصورتی‌که به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد استحکام سازه را کاهش می‌دهد و به راحتی می‌شکند به همین خاطر از میلگردهای آجدار برای رفع این مشکل استفاده می‌کنند.

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

جدا از این که تفاوت میلگردهای صنعتی و ساختمانی به شکل ظاهری و نوع کاربرد این محصولات مربوط می‌شود، می‌توان چندین معیار دیگر را نیز برای بررسی وجه تمایز بین میلگردهای ساده و آجدار در نظر گرفت که به شرح زیر هستند.

از نظر اندازه

قطر میلگرد به‌عنوان یکی از مشخصه‌های مهم برای بیان فرق میلگرد صنعتی و ساختمانی مد نظر قرار می‌گیرد و باید بدانید که ارتباط مستقیمی بین سایز و وزن وجود دارد. برای استفاده از میلگردهای ساختمانی معمولا از مدل‌هایی با سایز ۸ تا ۳۲ میلی‌متر استفاده می‌کنند اما در رابطه با کاربردهای صنعتی میلگردها از قطر ۶ تا ۴۰ میلی‌متر به‌کار می‌رود. روشهای محتلفی برای محاسبه سایز میلگرد توسط فرمول وجود دارد.

از نظر خواص مکانیکی

برای تعیین خواص مکانیکی میلگردهای صنعتی و ساختمانی باید به نوع آلیاژهای مورد استفاده برای ساخت آن‌ها و درصد هر کدام از ترکیبات شیمیایی توجه داشته باشید که می‌تواند روی ویژگی‌هایی همچون سختی، خمش، انعطاف و استحکام کششی تاثیر بگذارد.

اگر بخواهیم تفاوت میلگرد A1,A2,A3 و A4 را براساس خواص مکانیکی با یکدیگر مقایسه کنیم باید گفت که میلگردهای صنعتی برای ساخت قطعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

این در حالی است که معمولا میلگردهای ساختمانی باید استحکام و سختی بیشتری داشته باشند تا بتوانند در برابر شکست‌های ناگهانی در زمان واردشدن فشارهای ناشی از زلزله مقاومت خوبی از خود نشان دهند.

از نظر ترکیبات شیمیایی

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر ترکیبات شیمیایی بیشتر مربوط به مقدار کربن است که تعیین‌کننده میزان سختی این محصولات خواهد بود که در مدل‌های صنعتی مقدار کم‌تری به‌کار می‌رود.

از سوی دیگر میلگردهای ساختمانی با توجه به نوع گریدشان درصد مختلفی از کربن را دارند به‌طوری که برای تولید مدل‌های A2 کم‌ترین مقدار از این عنصر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای ساخت میلگردهای ساختمانی از فولاد ST37 استفاده می‌کنند و انواع عناصر در ترکیبات شیمیایی آن‌ها نیز شامل فسفر، سیلیسیم، گوگرد، منگنز و کربن است و برای میلگردهای صنعتی شامل کروم، وانادیوم، مولیبدن و نیکل می‌شود.

از نظر قابلیت جوش پذیری

برای بررسی قابلیت جوشکاری مقاطع فولادی باید به این نکته دقت کرد که هر اندازه سطح میلگرد صاف و صیقلی باشد می‌توان انتظار داشت که امکان اتصال از طریق جوش نیز افزایش پیدا می‌کند.

باید این را هم در نظر بگیرید، میلگردهای ساختمانی که برجستگی‌ها و آج‌های زیادی بر سطح خود دارند، امکان جوشکاری و اتصال این مقاطع با دیگر قطعات فولادی را کاهش می‌دهد.

از نظر قیمت

ازدیگر تفاوتهای این دو مقطع می‌توان به قیمت آنها نیز اشاره کرد. بر همین اساس میلگردهای ساده که کاربرد صنعتی دارند به‌دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب هزینه بیشتری را به خریدار تحمیل می‌کنند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث افزایش قیمت میلگرد صنعتی می‌شود، تنوع کاربرد این محصول در صنایع مختلف است و هزینه نهایی میلگردهای ساختمانی نیز با توجه به سایز و گرید آنها مشخص می‌شود.

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی
تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

خرید میلگرد مقرون به صرفه

حال که تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی را می‌دانید باید این را هم در نظر بگیرید که در زمان نیاز به هر نوع مقاطع باید به یکی از مراکز معتبر برای خرید مراجعه کنید که قیمت مناسبی داشته باشد.

شرکت آسن یکی از عرضه‌کنندگان معتبر انواع مختلف میلگرد است که شما می‌توانید برای مصارف صنعتی و ساختمانی یکی از نمونه‌های مناسب را با قیمت به‌صرفه و اقتصادی خریداری کنید. قیمت میلگرد آناهیتا گیلان از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه ترین قیمت را دارد در حالیکه از کیفیت بسیار نیز برخوردار هستند.

جمع‌بندی

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی را می‌توان از نظر مشخصه‌های مختلفی همچون شکل ظاهری، کاربرد، ترکیب شیمیایی، قیمت و خواص مکانیکی مورد بررسی قرار داد. در صورت نیاز و تهیه انواع مقاطع فولادی بویژه میلگرد می‌توانید از تیم فروش و مشاوره مجموعه ما اطلاعات بیشتر را دریاف کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *