تعداد زیادی از کارخانه‌ های تولیدکننده ورق فولادی در ایران فعالیت دارند و جزء مهم‌ترین بخش‌های صنعتی در کشور محسوب‌شده و از با ارزش‌ترین مراکز ساخت قطعات صنعتی به‌شمار ‌می‌روند. کارخانه های تولیدکننده انواع ورق فولادی چون فولاد مبارکه، اکسین، کاویان، گیلان، فولاد کاشان، تاراز، هفت الماس و خودرو شهر کرد که از مهم ترین تولید کننده ها در کشور هستند که ورق های سیاه، اکسین، گالوانیزه، روغنی، اسیدشویی و رنگی به صورت شیت، رول و فابریک تولید می کنند.

ورق فولادی چیست؟

ورق فولادی یکی از مصالح پرکاربرد در حوزه فعالیت‌های صنعتی و ساختمان‌سازی است که از طریق نورد گرم و سرد تولید می‌شود و برپایه فلز اهن ساخته می شود. نورد روشی برای ساخت و تولید این ورق‌ها است. این مصالح در انواع و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند اما تمامی آن‌ها دارای سطح صاف از جنس فولاد، آهن و آلیاژ‌های دیگر هستند. ورق های فولادی مصارف گوناگونی در زمینه ساختمان‌سازی، خودروسازی و ساخت وسایل خانگی دارند که در ابعاد و ضخامت های مختلفی به صورت رول یا شیت تولید می شوند.

بررسی انواع ورق فولادی

ورق فولادی با توجه به این که کاربردهای مختلفی دارد، نیاز است تا در انواع مختلفی نیز تولید گردد. به همین منظور با توجه به ترکیبات، مواد تشکیل دهنده و میزان کربن مورجود در ساختار تولید آن و البته شکل ظاهری، می توان ورق های فولادی را در دسته های مختلف زیر، گنجاند.

 

  • ورق سیاه: ورق سیاه یکی از کاربردی‌ترین انواع ورق‌های فولادی است. تولید ورق سیاه به روش نورد گرم صورت می‌گیرد و نیازمند قرارگرفتن در معرض دما و حرارت بالا است. ورق‌ های سیاه دارای لایه ‌هایی از اکسید هستند و معمولاً با رنگ ‌های تیره و مات تولید می ‌شوند. ضخامت آ‌ن‌ها نیز بین ۱.۵ تا ۱۰۰ میلی‌ متر متغیر است.
  • ورق گالوانیزه: ورق گالوانیزه یکی از انواع رایج و متداول ورق ‌های فلزی است که از جنس آهن تولید‌ شده و سطح آن به کمک فلز روی پوشیده شده است. روش ‌های ساخت این ورق به ۲ شیوه نورد سرد و گرم است و در اندازه‌ های ۰.۳ تا ۲.۵ میلی ‌متر عرضه می ‌شود.
  • ورق روغنی: نام دیگر این مورد، ورق فولادی سرد است و با قرارگیری ورق ‌های سیاه در نورد سرد و استفاده از غلتک در فرآیند ساخت آن تولید می‌ شود. ضخامت ‌های استاندارد این ورق از ۰.۳ تا ۳ میلی‌ متر است و در عرض ۱۰۰ تا ۱۳۰ متر تولید می‌گردد.
  • ورق رنگی: ورق ‌های رنگی از نوع ورق‌ های گالوانیزاسیون هستند که برای زیبایی و جذابیت بیشتر رنگ‌ آمیزی شده ‌اند. این مصالح دارای عمر مفید و بسیار بالایی هستند و دربرابر خوردگی از مقاومت مناسبی برخوردار اند.
  • ورق اسیدشویی: برای تولید این نوع، در بخش پایه آن از ورق سیاه استفاده می ‌شود. به کمک شست ‌و ‌شوی اسیدی، لک‌ ها و سیاهی ‌های ناشی از ساخت و تولید از بین می ‌روند.
  • ورق آلومینیوم: ورق آلومینیوم از پرکاربردترین مصالح صنعتی به ‌شمار می ‌رود و در اندازه ‌های‌ ۰.۰۰۸ تا ۰.۲۵ اینچ تولید می‌شود. بیشترین مصارف این نوع نیز در صنایع غذایی، نظامی و خودروسازی است.
  • ورق قلع ‌اندود: ورق قلع اندود به کمک نورد سرد تولید می‌شود و ضخامت آن بین ۰.۵۰ تا ۰.۸۵ میلی ‌متر است. این مورد بیشترین کاربرد را در صنایع بسته‌بندی دارد.

چه کارخانه هایی ورق فولادی در ایران تولید می کنند؟

بسیاری از کارخانه‌ها ایران در حوزه تولید مصالح صنعتی فولادی و ورق آهنی فعالیت دارند. اما برای تولید انواع ورق های فولادی میبایست یکسری الزامات و قوانین را رعایت کنند. یکی از این موارد دسترسی آسان به مواد اولیه برای تولید ورق مورد نظر است. همچنین کارخانه می بایست تجهیزات و ماشین آلات لازم برای تولید ورق مطابق با استانداردهای ملی و جهانی را دارا باشد تا بتواند در نهایت کیفیت ورق تولید را تضمین نماید. در ادامه کارخانه هایی که بهترین ورق فولادی را در ایران تولید می کنند را شرح می دهیم.

کارخانه فولاد مبارکه و انواع ورق تولید این شرکت

یکی از بزرگ ‌ترین کارخانه های تولیدکننده ورق، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان است. این شرکت جزء موفق‌ترین کارخانه‌های ساخت مصالح فولادی است که در سال ۱۳۷۱ احداث شد و شروع به تولید ورق‌های گالوانیزه کرد.

ورق‌های تولید‌شده در کارخانه فولاد مبارکه شامل ورق سیاه، گالوانیزه، ورق رنگی، ورق اسیدشویی، ورق آجدار، ورق قلع اندود، ورق روغنی، ورق A283 و A516 هستند. ورق سیاه فولاد مبارکه یکی از بهترین تولیدات این کارخانه است که با بهترین کیفیت و در ضخامت های ۲، ۲.۵، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵ میلیمتر و به دو حالت شیت و رول به بازار عرضه می گردد. خرید ورق سیاه فولاد مبارکه امروزه به صورت مستقیم از خود کارخانه و یا بازار فولاد و از طریق شرکت های واسط صورت می گیرد.

مجتمع فولاد گیلان و انواع محصولات قابل عرضه

یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های تولید فولاد در بخش شمال کشور، مجتمع فولاد گیلان است که در سال ۱۳۸۲ احداث شد و شروع به ‌کار کرد. این شرکت در هر سال، ۵۰۰ هزار تن فولاد نورد سرد و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات فولادی نورد گرم را تولید می‌کند.

مجتمع فولاد گیلان یکی از کارخانه‌های موفق در حوزه بهبود و حفظ شرایط زیست محیطی است. عمده‌ترین محصولات تولید‌شده توسط این شرکت عبارت‌اند از ورق نورد گرم فولاد گیلان و ورق نورد گرم فولاد گیلان.

کارخانه اکسین و تولیدات به روز در دنیا

مجتمع اکسین خوزستان یکی از کارخانه‌ های تولیدکننده ورق و محصولات فولادی است. فعالیت این شرکت در ۱۳۸۷ آغاز شد و به کمک بهره‌گیری از برترین تجهیزات پیشرفته توانست میزان تولیدات خود را تا ۱۰۵۰ تن افزایش دهد.

محصولات فولادی تولید‌شده در کارخانه اکسین عبارت‌اند از تختال، ورق اسلب و انواع ورق آهنی. البته لازم به ذکر است ورق سیاه اکسین به شدت معرف است و از لحاظ کیفیت مورد قبول بسیاری از صنایع مادر می باشد و توانسته جایگزین بسیاری خوبی برای محصولات وارداتی باشد. در حال حاضر ورق سیاه اکسین در ضخامت ها‌ ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلیمتر و به صورت شیت قابل عرضه است.

فولاد کاویان و کیفیت بالای تمامی ورق ها

مجتمع تولید فولاد کاویان در سال ۱۳۷۲ در شهر اهواز تاسیس شد و به تولید انواع مختلفی از مصالح فولادی ازجمله ورق‌های سیاه پرداخت. این شرکت جزء اولین تولید‌کنندگان محصولات فولادی با ضخامت بسیار بالا است. ورق سیاه کاویان در ضخامت های ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۵۵، ۶۰ و ۶۵ میلیمتر قابل تولید است. تمامی مصرف کنندگان این ورق، از این کارخانه به عنوان برند با کیفیت بالا یاد می کنند. ورق سیاه کاویان با نان تجاری ۷۱ در بازار مصرف شناخته می شود. البته به غیر از ورق سیاه، ورق روغنی و ورق آجدار از عمده‌ترین تولیدات این کارخانه هستند.

صنایع هفت الماس و تولیدات بالا

این کارخانه در سال ۱۳۷۵ تاسیس شد و فعالیت خود را در زمینه تولید انواع محصولات فولادی همچون ورق استنلس استیل، گالوانیزه و نورد سرد آغاز کرد. هفت الماس توانست بخش عظیمی از نیاز‌های داخلی کشور را تامین کند و به صادرات محصولات فولادی بپردازد.

شرکت تاراز ، پیشتاز در تولید ورق رنگی

تاراز یکی از کارخانه های تولیدکننده ورق است که در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد و سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید. ظرفیت تولید این مجتمع به ۲۶۰ هزار تن نیز می‌رسد و جزء معتبرترین تولید‌کننده‌های ورق‌های فولادی رنگی در کشور است.

فولاد غرب اسیا، با ظرفیت بالای تولید

کارخانه فولاد غرب آسیا در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد و توانست ظرفیت تولید خود را تا ۵۵۰ تن افزایش دهد. نیاز‌های بازار داخلی کشور به ورق‌های فولادی روغنی به کمک تولیدات این کارخانه تامین می‌‌شود.

مهم‌ترین محصولات کارخانه فولاد غرب آسیا عبارت‌اند از کالاف اسیدشویی‌شده، کلاف خام، کلاف اصلاح و بازرسی‌شده، کلاف اسکین پاس‌شده.

فولاد امیرکبیر کاشان و گستردگی تولید

این شرکت در سال ۱۳۷۴ در شهر کاشان احداث شد و ظرفیت تولید ورق‌های گالوانیزه آن به ۱۳۰ هزار تن در سال رسید. مجتمع فولاد امیرکبیر در مرکز کشور قرار گرفته است و یکی از کارخانه های تولیدکننده ورق در ایران است.

از محصولات فولادی تولیدشده در این مجتمع می‌توان به ورق گالوانیزه، ورق فولادی، ورق آنیل‌شده، ورق اسیدشویی اشاره کرد.

نحوه خرید ورق از کارخانه تولید کننده

برای خرید ورق در بازار یا از کارخانه تولید‌کننده، لازم است که در مورد ابعاد، نوع و قیمت ورق‌ها اطلاعاتی کسب کنید. این مصالح در انواع گوناگونی تولید می‌شوند و دارای اندازه‌های مختلفی هستند که در نتیجه بهتر است تهیه آن‌ها با اطلاعات کامل صورت گیرد.

اگر به‌دنبال خرید حجم زیادی از ورق‌های فولادی هستید، تهیه این محصول از طریق مراجعه به کارخانه‌ های تولیدکننده ورق، گزینه‌ای مناسب و مقرون به‌صرفه برای شما است.

فروش این قطعات در همه روز‌ها امکان‌پذیر نیست و ممکن است در برخی موارد محدودیت‌هایی درخصوص حجم و زمان ارسال ایجاد شود اما به‌طور کلی قیمت ورق‌ها در کارخانه های تولیدکننده ورق ارزان‌تر از سایر مراکز دیگر خواهد بود.

نکته نهایی

تعداد بسیار زیادی از کارخانه های تولیدکننده ورق در کشور وجود دارد که مصالح فولادی را در انواع و اندازه‌های مختلف تولید می‌کنند. تمامی این ورق‌ها کاربرد‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف دارند و از آن‌ها در صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی و تهیه برخی لوازم خانگی استفاده می‌شود. البته قیمت ورق های تولید شده در کارخانه می تواند بسته به کیفیت، تجهیزات و استاندارد به کاربرده شده، متفاوت باشد. به عنوان مثال قیمت ورق سیاه کاویان به نسبت برندهای دیگر با توجه به یمزان تقاضا و عرضه، کیفیت، استاندارد و موقعیت مکانیریال از میزان تفاوت چشمگیری برخوردار است.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *