سیستم‌های صوتی داخل سقف کاذب یا به عبارتی باند برای سقف کاذب به باندهای صوتی یا اسپیکرهایی گفته می‌شوند که داخل سقف کاذب، در منازل، مکان‌های تجاری، مدارس، مکان‌های عمومی و سایر اماکن نصب می‌شوند.

باندهای صوتی داخل سقف کاذب عموماً دارای طراحی مسطح و کم‌عمق هستند و به صورت معمول در ابعاد کوچک‌تری نسبت به سایر اسپیکرها وجود دارند، به همین دلیل به جهت قرارگیری بهتر، پخش صدای باکیفیت‌تر و یکنواخت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر می‌خواهید برای سقف کاذب خانه خود یا هر فضای دیگری یک باند مناسب تهیه کنید اما نمی‌‎دانید از کجا شروع کنید، ما در ادامه این مطلب قصد داریم به مفهوم و کاربردهای این وسیله عالی و کاربردی یعنی باند برای سقف کاذب بپردازیم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

باند برای سقف کاذب چیست؟

باند برای سقف کاذب در واقع به عنوان بخشی از سیستم صوتی کلی ساختمان یا محیط‌های داخلی مانند منازل مسکونی، ادارات، سالن‌های کنفرانس، تئاترها، رستوران‌ها، مغازه‌ها، هتل‌ها، پاساژها، بیمارستان‌ها‌ و سایر مکان‌های تجاری و عمومی عمل می‌کند و برای پخش موسیقی باکیفیت، شفاف و یکنواخت در همه جا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع باند برای سقف کاذب

باند برای سقف کاذب در انواع بسیار گوناگون و متنوعی در بازار موجود است که انتخاب و تهیه هر کدام از آن‌ها به نیاز، کاربرد و فضای مورد نظر بستگی دارد. در این بین می‌توان به‌ اسپیکر سقفی زیکو و یا اسپیکر سقفی یاماها اشاره کرد. باندها یا اسپیکرهای سقفی، به طور کلی به دو دسته اسپیکرهای سقفی فول رنج و اسپیکرهای سقفی تو وی (Two Way) تقسیم می‌شوند.

اسپیکرهای سقفی فول رنج

باند برای سقف کاذب از نوع فول رنج ‍یک نوع اسپیکر سقفی است که به دلیل ساختار ساده‌‌‍‌ای که دارد، برای پخش صدای افراد در زمان پیج کردن در مراکز تجاری و مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها، مدارس و درمانگاه‌ها مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد.

اسپیکرهای سقفی تو وی (Two Way)

نوع دیگری که می‌توان در میان انواع باند برای سقف کاذب مثال زد، اسپیکرهای سقفی تو وی (Two Way) است. آن‌ها به دلیل اینکه از سیستم‌های صوتی بسیار پیشرفته‌تری نسبت به انواع باند فول رنج برخوردارند، دارای کیفیت صدای بسیار بالاتری هستند.

در سیستم این نوع باند از بلنگوهایی چون تیوتر و ووفر استفاده می‌شود، همین امر باعث اعمال تفکیک صوتی پیشرفته‌‌تر روی پخش صوت، ایجاد و پخش فرکانس‌های وسیع‌تر از این بلندگوها و افزایش کیفیت صوت می‌شود. بنابراین با ویژگی‌هایی که از ان برخوردارند، برای پخش موسیقی مناسب هستند.

انواع باند برای سقف کاذب از نظر اندازه

بلندگوها یا اسپیکرهای سقفی در اندازه‌های مختلف و بازه‌ای بین ۵ تا ۲۰ سانتی‌متر در بازار موجود هستند که رایج‌ترین آن‌ها از نظر اندازه، طیفی بین ۱۶ تا ۲۰ سانتی‌متر خواهند بود.

مزایای استفاده از باندهای صوتی داخل سقف کاذب

استفاده از انواع باند برای سقف کاذب و به طور کلی فضای داخلی ساختمان مزایا و امتیازات زیادی دارد که عبارت است از:

پخش فراگیر صوت

انواع باند برای سقف کاذب در نقاط مختلف سقف نصب می‌شوند که این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا صدا را به طور یکنواخت و فراگیر در سراسر فضای داخلی ساختمان پخش و گوش کنید، به طوری که هیچ نقاط کور یا خنثی در این فضاها، برایتان وجود نداشته باشد.

به عنوان مثال با استفاده از باندهای صوتی داخل سقف، صدا را می‌توان در سراسر خانه منتشر کرد و در قالب یک سیستم سرگرمی خانگی برای گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و یا پخش صدا در هنگام بازی کردن مورد استفاده قرار داد.

همچنین از برخی از این باندهای صوتی می‌توان به عنوان بلندگوهای بالای سر در سیستم‌های سینمای خانگی استفاده کرد. این باندها صداهای سینمایی را از بالا به شما منتقل کرده و تجربه‌ای فراگیر را فراهم می‌کنند.

به بیان دیگر، با استفاده از آمپلی فایرهای خاص این امکان وجود دارد که مثلاً در یک طبقه یک موسیقی خاص پخش کنید، در حالی که در طبقه دیگر امکان پخش آهنگ دیگری داشته باشید. برای تحقق این امر تنها کافی است با مشاوران تماس حاصل فرمایید تا از راهنمایی آن‌ها بهره‌مند شوید.

توجه به زیبایی‌شناسی فضا

انواع باندها یا اسپیکرهای سقفی به علت طراحی مسطح، کم‌عمق و همچنین ابعاد کوچک‌، به صورت یکپارچه با سقف، همسطح می‌شوند و فضای بصری با ظاهری تمیز، آراسته و بدون درز را ارائه می‌دهند. پس، می‌توانند برای افزایش زیبایی ظاهری فضا استفاده ‌شوند.

استفاده بهینه از فضا و تطبیق‌پذیری بالا

با نصب آن‌ها می‌توانید علاوه بر توجه به زیبایی‌شناسی فضا، از فضا و امکانات ساختمان استفاده بهینه داشته باشید و بدون اشغال فضای دیوارها یا زمین، صدا را در سقف گنجانده و فضای بیشتری را برای استفاده دیگر اجزای ساختمان فراهم کنید؛ به خصوص اگر فضای مورد استفاده محدود باشد.

پس، با توجه به اینکه این باندها اغلب در دو رنگ سفید و مشکی وجود دارند، به عنوان وسیله‌ای در راستای هماهنگی بیشتر در دکوراسیون عمل کرده و توسط سقف کاذب کاور می‌شود. ضمناً به شما کمک می‌کنند با اندازه‌ها و پیکربندی‌های مختلف خود، تطبیق‌پذیری بالایی را ارائه ‌دهند.

استفاده در مکان‌های دارای سطح رطوبت بالا

جالب توجه است که بدانید برخی از باندهای صوتی داخل سقف کاذب دارای ویژگی‌ ضدآب هستند که می‌توانند در مکان‌هایی که با سطح رطوبت بالا در تماس است، مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، این بلندگوهای سقفی قادر خواهند بود در سقف‌ها و یا دیوارهای آشپزخانه، حمام و سونا نصب شوند و کاربردی باشند. همچنین اسپیکرهای سقفی در بازار وجود دارند که در برابر نفوذ گرد و غبار نیز محافظت شده‌‌ هستند.

بهره‌مندی از امکانات هوشمند

برخی از باندهای صوتی داخل سقف کاذب دارای امکانات هوشمندی مانند اتصال به شبکه بی‌سیم، کنترل از راه دور، قابلیت اتصال به سیستم‌های خانه هوشمند و مدیریت از طریق گوشی هوشمند هستند. این امکانات شرایطی را برای شما فراهم می‌کنند تا به راحتی صدا را کنترل کنید و یک تجربه دلچسب از گوش دادن به موسیقی داشته باشید.

در صورتی که قصد داشتید منزل خود را هوشمندسازی کنید، می‌توانید علاوه بر بهره‌مندی از خدمات طراحی، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های صوتی مطابق با استانداردهای جهانی، از هزینه هوشمندسازی ساختمان نیز اطلاع پیدا کنید.

صرفه‌جویی در هزینه

با استفاده از انواع باند برای سقف کاذب در هزینه نیز صرفه‌جویی می‌کنید. به این معنی که شما نیازی به بلندگوهای بزرگ، قابل دیدن و گران‌قیمت ندارید، پس نصب آن‌ها هزینه زیادی را به همراه ندارد.

سادگی در نصب

بر خلاف تصور بسیار از افراد که فکر می‌کنند نصب این اسپیکرها دشوار و زمان‌بر است، باید بگوییم یکی دیگر از مزایای انواع باند برای سقف کاذب نصب آسان آ‌ن‌هاست.

آیا انواع باند برای سقف کاذب می‌توانند با باندهای دیگر هماهنگ شوند؟

بله، باندهای صوتی داخل سقف کاذب هم می‌توانند به عنوان جایگزینی برای سیستم‌های صوتی دیگر استفاده شوند و هم می‌توانند با سایر باندهای صوتی هماهنگ شوند. اما برای دستیابی به هماهنگی و تجربه صوتی بهتر، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

اول اینکه در صورتی که قصد دارید انواع باند برای سقف کاذب را با باندهای صوتی دیگر هماهنگ کنید، مهم است که باندهایی را انتخاب نمایید که با هم سازگاری داشته باشند. این حالت برای حفظ توازن صوتی و کیفیت صدا در سیستم صوتی شما اهمیت دارد.

دومین مورد هم اینکه باندهای داخل سقف کاذب و سایر باندهایی که در سیستم صوتی فضای مورد نظر خود استفاده می‌کنید باید با هم از نظر قدرت مطابقت داشته باشند. به این معنی که توان خروجی باندها، همسان باشند تا هماهنگی مناسب در سطح صدا و تعادل صوتی حاصل گردد.

نکته مهم

ممکن است به تنظیمات مانند تعادل صدا، تنظیمات فاز و سایر تنظیمات در سیستم صوتی خود نیاز داشته باشید تا باندهای داخل سقف کاذب و دیگر باندهای فضای مورد نظر به خوبی با هم هماهنگ شوند. این تنظیمات برای دستیابی به کیفیت صوتی بهتر و بهبود هماهنگی بین آن‌ها، مورد نیاز است که بابد توسط متخصص و به صورت حرفه‌ای انجام شود تا به دستیابی به صدای مطلوب و هماهنگی صوتی مناسب کمک کند.

کلام آخر

در مطلب فوق خواندید که انواع باند برای سقف کاذب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که استفاده از آن‌ها می‌تواند در بسیاری از موارد بهبود قابل‌توجهی در تجربه صوتی و فضایی فراهم کند و صدای عالی و زیبایی را برای سال‌های آینده به شما ارائه دهد.

به همین دلیل، انتخاب کیفیت مناسب بلندگوها و همچنین فکر کردن به نحوه نصب آن‌ها بسیار مهم تلقی می‌شود. پس، قبل از تهیه و تصمیم‌گیری برای استفاده از این باندهای صوتی، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. کارشناسان و تکنسین‌ها مجموعه تکنوآوا در این زمینه می‌توانند شما را راهنمایی کنند و نصب این باندها را برای شما انجام دهند، تنها کافی است با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۶۱۶۹ تماس بگیرید.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *