قیمت میلگرد | آهن رسان

قیمت میلگرد | آهن رسان


امروزه ساخت ویلا و آپارتمان‌های ضد زلزله برای دولت­ها، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا در چندسال اخیر به علت وقوع زلزله­های پی در پی در سراسر دنیا، ساختمان­های ضد زلزله اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده­اند. این ساختمان‌ها با پتانسیل بیشتری برای مقاومت در برابر زلزله‌ و ایمنی بیشتر ساکنان طراحی می‌شوند. آهن آلات کاربردی در این ساختمان‌ها در استحکام­شان، نقش حیاتی ایفا می‌کنند. آهن آلات معمولاً شامل انواع ورق، میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی هستند که موجب تثبیت و سازگاری قطعات ساختمانی در مقابل نیروهای زلزله می‌شوند. در این مطلب، به بررسی نقش آهن آلات کاربردی در ساخت ویلا و آپارتمان‌های ضد زلزله خواهیم پرداخت.

قیمت میلگرد | آهن رسان
قیمت میلگرد | آهن رسان

چرا استفاده از انواع آهن آلات در ساختمان سازی حائز اهمیت است؟

استفاده از انواع آهن آلات در ساخت ساختمان‌های ضد زلزله اهمیت بسیاری دارد. چرا که، بدون وجود آهن آلات طبیعتاً باید گفت که خانه از پای بست ویران است. امروزه در تمام ساختمان‌ها در سراسر دنیا از آهن برای استحکام، طول عمر، ثبات و امنیت آن سازه در برابر زلزله از انواع آهن آلات استفاده می‌شود. آهن­آلات، به­خصوص فولاد، دارای استحکام بالا و سختی مناسبی هستند. این ویژگی‌ها به ساختمان قابلیت فراوانی برای مقاومت در برابر بارهای استاتیک و دینامیک بخشیده و از تغییر شکل غیرقابل قبول در هنگام وقوع زلزله جلوگیری می‌کنند. لذا، ساختمان سازان موظف هستند بدون توجه به قیمت میلگرد، از آن در تمامی ستون‌ها استفاده کنند. علاوه بر این، آهن آلات قابلیت انعطاف و تغییر شکل را هم دارند. ویژگی مذکور به این معنا است که می‌توان آن‌ها را به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف خم کرد، برش داد و در ساختمان‌های با سبک‌های معماری مختلف استفاده کرد. اگر چه قیمت آهن امروز دستخوش نوسانات قیمت بسیاری شده است؛ با این وجود دلیلی برای عدم استفاده به اندازه و استاندارد از هنآآآآ آهن آلات و مقاطع فولادی در پروژه­های ساختمان سازی وجود ندارد. چرا که این موضوع، مستقیما به امنیت و مقاومت نهایی سازه ارتباط دارد.

قیمت ورق | آهن رسان
قیمت ورق | آهن رسان

انواع آهن آلات به­خصوص فولاد، نسبت به استحکامی که دارند، از وزن نسبتاً سبکی هم برخوردار هستند. این ویژگی موجب کاهش وزن سازه شده و در­نتیجه هزینه حمل و نقل و ساخت و ساز را هم طبیعتا کاهش می‌دهد. نوع استفاده از آهن آلات در ساختمان سازی می‌تواند زمان ساخت پروژه را به طور قابل توجهی کاهش دهد. به دلیل قابلیت تولید انبوه آهن آلات و ساخت قطعات آماده، امکان ساخت با سرعت بیشتری وجود دارد که منجر به کاهش هزینه‌های ساختمان می‌شود. قابلیت بازیافت آهن آلات هم از دیگر ویژگی‌های مثبت آن‌ها است. بدین ترتیب، پس از اتمام عمر مفید ساختمان، می‌توان آهن آلات را جمع‌آوری و مجدداً استفاده کرد. لذا، قیمت تیرآهن به­عنوان کالای سرمایه‌ای هیچ‌گاه کاملا صفر نیست و حتی آهن قراضه هم امکان بازگشت به چرخه تولید را دارد. بازیافت آهن، به حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی محیط زیست منجر خواهد شد.

قیمت ورق در مشهد
قیمت ورق در مشهد

میلگرد، مقطعی پر کاربرد در ساخت ویلا و آپارتمان های ضد زلزله

میلگرد، یکی از پرکاربردترین دسته‌های آهن آلات در ساختمان سازی ضد زلزله است. میلگردها از میله‌های بلندی تشکیل شده‌اند که از ترکیب فولاد و آهن ساخته می‌شوند. ظاهر میلگردها در کارخانه‌ها به سه دسته ساده، آجدار و آجدار پیچیده تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین نقشی که میلگردها در ساختمان ایفا می‌کنند، محافظت از بنا در برابر ضربه‌ها و نیروهای کششی عنوان می‌شود. در صورت وقوع زلزله و سایر حوادث، میلگردها موجب افزایش مقاومت بتن در برابر این نیروها می‌شوند. علاوه بر شکل ظاهری، میلگردها بر اساس جنس فلزی که در آنها استفاده می‌شود نیز دسته‌بندی می‌شوند. دسته‌بندی اصلی شامل میلگردهای فولادی و آهنی است. میلگردهای فولادی به دلیل خاصیت ضدزنگ بودن، قابلیت مقاومت در برابر آب و هوای مرطوب و شرایط فیزیکی و زیستی بالاتری داشته و به همین دلیل قیمت بیشتری نیز دارند. میلگردهای بتنی هم عموماً در ساختمان‌هایی با شرایط آب و هوایی مرطوب استفاده می‌شوند و به دلیل مقاومت و کارایی بالاتر، بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرند. در این رابطه، استفاده از میلگردها در ساختمان سازی به جهت افزایش مقاومت سازه‌ها و ایجاد پایداری و ایمنی بیشتر بسیار حائز اهمیت است.

نقش پروفیل در ساختمان سازی

پروفیل‌ها به­عنوان عناصر سازنده ساختمان، از اهمیت بالایی برخوردارند. این مقاطع فولادی در ساختمان‌ برای ایجاد سازه‌های متنوع و پشتیبانی از بارهای مختلف استفاده می‌شوند. با توجه به ویژگی‌های متفاوتی که دارند، انتخاب صحیح پروفیل‌ها بر اساس نیازهای ساختمانی و طراحی مورد نظر بسیار مهم است. پروفیل‌ها در صنعت ساختمان سازی نقش بسزایی داشته و به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شوند. این پروفیل‌ها معمولاً ساختاری توخالی داشته و از جنس فلز هستند. تنها تفاوت آن‌ها، در انواع و نوع کاربردشان در سازه است. در دسته پروفیل‌های ساختمانی، دو دسته اصلی باز و بسته وجود دارند؛ پروفیل‌های باز برای ساخت انبار، پارکینگ، سوله و سالن‌های با مساحت گسترده مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرند.

این پروفیل‌ها به دلیل ساختار توخالی خود، سبک بوده، قابلیت حمل بار بالایی دارند و ساختمان را در برابر زلزله مقاوم می‌کنند. علاوه­بر این، پروفیل‌های‌ بسته نیز نسبت به طراحی و کاربردشان در ساختمان سازی متنوع هستند. این پروفیل‌ها معمولاً در ساخت پنجره‌ها، لوله‌ها و پروفیل‌های PVC به­کار برده می‌شوند. آن‌ها شکل بسته­ای داشته و معمولاً برای ایجاد اتصالات دقیق و محکم استفاده می­شوند. در حقیقت، انواع مختلف پروفیل‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص خود مورد توجه قرار می‌گیرند. آنها سبک و منعطف بوده و همچنین مقاومت بالایی در برابر بار و اثرات جانبی مانند زلزله را هم دارند. البته ناگفته نماند که، قابلیت اتصال و اجرا آسان نیز از مزایای استفاده از پروفیل‌ به­شمار می‌رود.

تیر آهن، محصولی با نقش اساسی در ساختمان سازی

قیمت ورق گالوانیزه در مشهد _ آهن رسان
قیمت ورق گالوانیزه در مشهد _ آهن رسان

تیرآهن یکی دیگر از مصالح مهم در صنعت ساختمان سازی است که کاربردهای گوناگونی در ساخت بنا دارد. این نوع از آهن آلات بسته به نوع استفاده از آن، انواع مختلفی را شامل می‌شود. چنانچه می‌دانید، در ابتدای عملیات ساختمانی، تیرآهن به­عنوان پایه کاری اصلی وارد عمل می‌شود. با توجه به نقش حیاتی تیرآهن در ساختمان‌ها، انتخاب صحیح نوع و ابعاد مناسب آن بسیار مهم است. این انتخاب باید بر اساس نیازهای ساختمانی، نوع بارها و استانداردهای مربوطه صورت گیرد.

قیمت تیرآهن | آهن رسان
قیمت تیرآهن | آهن رسان

انواع تیرآهن‌ها در فرآیند پی ریزی و اسکلت بندی اولیه بنا، نقش بسیار مهمی را دارند. نوع و ابعاد تیرآهن‌ها به نیازهای ساختمانی و نوع بارهایی که قرار است تحمل کند، بستگی دارد. در این بین، از نمونه‌هایی که هر کدام نقش متفاوتی در ساخت و ساز دارند، می‌توان به تیرآهن های لانه زنبوری، INP، بال پهن و IPE اشاره کرد. تیرآهن‌های بال پهن به دلیل ساختار قوی و استحکام بالا، در پروژه‌های سنگین و بارهای بزرگ استفاده می‌شوند. تیرآهن‌های لانه زنبوری نیز به دلیل وزن سبک و سهولت در اجرا، بیشتر در ساختمان‌های فلزی استفاده شده و مورد توجه قرار گرفته‌اند. تیرآهن‌های INP و IPE هم، در ساختمان‌ها به­عنوان بالابرهای افقی و عمودی، ستون‌ و تیرهای پشتیبان مورد توجه قرار گرفته­اند. درواقع، تیرآهن به­عنوان یک تکیه‌گاه محکم در ساختمان عمل کرده و فشار بار ساختمانی را متحمل می‌شود. تیرآهن‌ به­عنوان عنصر اصلی سازه، مقاومت و استحکام ساختمان را تضمین کرده و درواقع از فروپاشی ساختمان جلوگیری می‌کند.

توری مش

توری مش، تحت عنوان یک مقطع سازه‌ای پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی شناخته می‌شود که بهبود استحکام و مقاومت سازه‌ها را به­همراه دارد. این محصول از آلومینیوم ساخته شده است و در انواع پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل توری مش طوری است که به­نظر می­رسد از یک شبکه رشته‌های فلزی تشکیل شده است. این رشته‌ها به­صورت‌های افقی و عمودی در هم تنیده شده و روی هم قرار داده شده‌اند. عملیات جوشکاری موجب شده است تا رشته‌های فولادی در ساختار توری مش به هم متصل شوند. این مسئله باعث می‌شود استحکام و مقاومت بالای توری مش تضمین شود. درواقع این توری در فضاهای مختلفی در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می­گیرد. برای مثال، در انبارها و سالن‌های صنعتی، توری مش به­عنوان پوششی محافظ بر روی سطح کف استفاده می‌شود.

همچنین، در ساخت تونل‌ و پل‌ها، توری مش به­عنوان عنصری از سازه برای تقویت و افزایش استحکام به­کار گرفته خواهد شد. در دیواره‌ها نیز از توری مش برای تقویت و جلوگیری از ترکیدگی استفاده می‌شود. حتی در موتورخانه‌ها هم توری مش برای افزایش استحکام بتن و جلوگیری از ترکیدگی و خرابی در طول زمان استفاده می‌شود. آن چه در اینجا اهمیت دارد، این مورد است که استفاده از توری مش در موارد مذکور باعث ایجاد سطحی متخلخل و مقاوم می‌شود که به توزیع بار کمک فراوانی می‌کند. همچنین، قدرت تحمل بارهای فشاری و کششی را افزایش می‌دهد. علاوه­بر این، توری مش امکان عبور هوا و نور را فراهم می‌کند که درنهایت، به تهویه و نورپردازی مناسب منجر می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی آهن آلات کاربردی در ساخت ویلا و آپارتمان های ضد زلزله پرداخته شد. به طور کلی، زمانی که به نقش هر یک از مصالح ساختمانی دقت می‌شود، بدون شک نقش آهن آلات بسیار حیاتی و حساس در نظر گرفته می­شوند. بدین ترتیب، استفاده استنادارد از مقاطع فولادی در ساختمان­ها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وجود آهن خام در طبیعت موجب شد تا انسان از این نعمت بزرگ، نهایت بهره را ببرد. در نهایت، با ساخت و تولید کارخانه‌های آهن آلات، مقاطع فولادی مهم و حیاتی پا به عرصه ظهور گذاشتند. وجود آهن در ساختمان، موجب افزایش انعطاف­پذیری، کشسانی و مقاومت آن در برابر بلایای طبیعی همانند زلزله شده و نمی‌توان از وجود آن در ساختمان چشم‌پوشی کرد.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *