اصول ساختمان سازی مدرن در ایران چیست؟ از سالیان دور تاکنون، بشر همواره به دنبال ساخت سر پناهی برای خود بوده و همواره سعی کرده از روش های جدیدی برای ساخت خانه های مستحکم استفاده کند؛ به گونه‌ای که بارها و بارها در طول تاریخ، شکل مصالح و نحوه استفاده از آنها تغییرعمده‌ای پیدا کرده و تنها هدف انجام این کار، ساخت پناهگاه های مقاوم برای زندگی بشری بوده است و همچنان ادامه دارد. با توجه به اینکه این روزها شاهد ساخت سازه های چندین طبقه‌ای هستیم که برای ساخت آنها از قالب های بتنی مثل قالب تونل فرم استفاده شده وعموما افراد زیادی در آن سکونت دارند، آشنایی با مراحل ساختمان سازی مدرن و نکات آن، یکی از ضرورات مهم به حساب می‌آید. در این روش، ماشین آلات هستند که همراه با افراد متخصص، نقش بسیار مهمی ایفا کرده و انجام اکثر کارها بدون وجود آنها، غیرممکن است. در ادامه متن بیشتر با ساختمان سازی مدرن و روش های آن آشنا خواهید شد.

اصول ساختمان سازی مدرن در ایران

اگر شما عبارت “ساختمان سازی چیست؟” را در گوگل سرچ کنید، با تعداد بسیاری از وبسایت های ساختمانی رو به رو خواهید شد که هریک از آنها به روش خود به این موضوع پرداخته‌اند. به طور کلی به نوعی از سازه که از فونداسیون، ستون، دیوار، کف، سقف، خدمات لوله کشی و… تشکیل شده باشد، ساختمان گفته می‌شود. در حال حاضر روش های زیادی برای ساختمان سازی وجود دارد؛ برای مثال ساختمان سازی مدرن، یکی از شیوه های رایجی است که اکثر پیمانکاران و مهندسان با این روش، مشغول به ساخت و ساز هستند.

ساختمان های مدرن معمولا دارای خطوط ساده و هندسی بوده و به دلیل تاکید بر استفاده از فناوری های جدید و مصالحی مانند فولاد، بتن و شیشه، از زیبایی چشمگیری برخوردار هستند. در واقع برای راحتی افراد و رفع سریع مشکل خانه داری، سبکی از معماری در حال اجراست که در آن با پرداخت هزینه کمتر و مدت زمان سریعتر، ساختمان سازی با کمک قالب های فلزی بتن مثل قالب لارج پنل انجام می‌شود. تا پایان مقاله همراه ما باشید تا به تک تک اصول ساختمان سازی به سبک مدرن بپردازیم.

روش های ساختمان سازی مدرن

به لطف پیشرفت تکونولوژی و تلاش مستمر مهندسان صنعت ساختمان، طی چند سال اخیر، روند ساخت سازه‌ها نسبت به قبل آسانتر شده و با هزینه کمتری انجام می‌شود. از این رو، شاهد ساخت ساختمان های بسیار بزگی در مدت زمان کمتری بوده‌ایم. بدون اتلاف وقت، در ادامه به بررسی اصول ساختمان سازی مدرن و مهمترین روشهای نوین ساخت و ساز در ایران خواهیم پرداخت:

ساخت و ساز مدرن با عایق بتنی

قالب عایق بتنی یا همان ICF همانطور که از نامش پیداست، از عایق های حرارتی با استحکام بالا ساخته شده و سیستمی است که در بتن آرمه (بتنی که در آن میلگرد های تقویتی وجود دارد) نقش بسزایی دارد؛ به گونه‌ای که این قالب‌ها بصورت دائمی به عنوان یک لایه داخلی و خارجی در محل می‌مانند. قرارگیری این پنل‌ها شباهت زیادی به آجر های لگو داشته و نتیجه آن، دیواری از بتن درجا است که با دو ماده عایق احاطه شده است. عایق بتنی از استحکام بالایی برخوردار بوده و کاملا از نظر مصرف انرژی بهینه می‌باشد. جالبه بدانید این سیستم بر اساس اصول ساختمان سازی مدرن طراحی شده و دیوارها به حدی از عایق صوتی و حرارتی برخوردار هستند که از هرگونه خطا و شکسته شدن جلوگیری می‌کنند.

ایرکلایت یا بتن سبک گازی

بدون شک یکی از تاثیرگذاترین مصالح ساختمان سازی مدرن که مورد تایید اکثر پیمانکاران و مهندسان ساختمانی است، بتن هوا دهی شده اتوکلاو یا همان ایرکلایت است که با نام بتن سبک گازی هم شناخته می‌شود. این مصالح سازگار با محیط زیست بوده و از شن، سیمان، آهک و گچ برای ایجاد پیوند و از آلومینیوم برای هوادهی در این مصالح استفاده می‌شود. جهت بررسی دقیق‌تر اصول ساخت و ساز مدرن در ایران، می‌توان به مقاومت بالای این بتن در برابر آتش سوزی اشاره کرد؛ به شکلی که این بتن در روند تولید، ابتدا در قالب های بزرگی ریخته شده و سپس در اتوکلاو با بخار ساخته می‌شود. در واقع سیستم ایرکلایت از پنل هایی در ابعاد استاندارد و با کاربری های متفاوت تشکیل شده که به کارگیری نیروی انسانی و استفاده از مواد عایق را کاهش می‌دهند. توجه داشته باشید سرعت مدرن سازی ساختمان به عواملی همچون ابعاد دقیق محصول، سادگی اجرا و استفاده از مواد سبک وابسته است.

ساختمان سازی مدرن با سیستم تونلی

همانطور که در ابتدای متن گفته شد، سیستم موسوم به قالب تونلی، یکی از بهترین و سریعترین روش های ساختمان سازی مدرن در ایران و سایر کشورها است که امکان ساخت همزمان سقف و دیوار های سازه را در مدت زمان بسیار کوتاه فراهم می‌کند؛ به عبارت بهتر، قالب های فلزی با ابعاد مشخص در کارخانه تولید شده و به محل موردنظر انتقال می‌یابند؛ پس از مونتاژ آنها، عملیات بتن ریزی آغاز شده و پس از خشک شدن بتن، پانل‌ها به طبقات بالاتر انتقال داده می‌شوند. دلیل نامگذاری سیستم تونلی از آنجایی که ساخته شدن سلول‌ها با الگو های تکرار شونده قالب‌ها است که بر اساس اصول ساختمان سازی مدرن طراحی شده است. به لطف تلاش مستمر شرکت های بزرگی همچون سپنتا و مدحت طی چند سال گذشته استفاده از این سیستم در ساخت و ساز خصوصا انبوه سازی رواج بسیاری پیدا کرده است.

ساختمان مدرن با spider tire

spider tire، یکی دیگر از مصالح جدیدی است که در اصول ساختمان سازی مدرن در ایران، کاربرد ویژه‌ای داشته و به نوعی یک سیستم بتن ریزی نوین به حساب می‌آید که برای هر نوع دیوار بتنی با کاربری های متفاوت طراحی می‌شود. اما کابرد آن چیست؟

جهت اتصال موقت تخته های چند لایه با کمک پیچ، از این سیستم استفاده می‌شود. پس از عمل آوری بتن و رگه های تخته چندلا، امکان جداسازی آنها با باز کردن پیچ‌ها وجود داشته و می‌توان در پروژه های بعدی از آنها استفاده کرد. از ویژگی های مثبت سیستم spider tire، می‌توان به ساختار درهم تنیده آن اشاره کرد که باعث ایجاد دیوار بتنی مستحکم و مقاوم خواهد شد. جالبه بدانید شکافی برای قرارگیری عایق در آن طراحی شده و جالبتر اینکه میلگردها بدون بسته شدن، در جای خود ثابت می‌مانند. متاسفانه در اثر بلایای طبیعی مثل طوفان، سقف سازه جزء اولین نقاطی است که قربانی می‌شود؛ با کمک این سیستم، امکان ساخت روکش بتنی بر روی هر سطحی فراهم می‌شود و چنانچه سقف و دیوارها با هم متصل باشند، احتمال آسیب دیدن خانه به حداقل می‌رسد.

مدرن سازی ساختمان با بلوک های چوبی

کمپانی Gablok، در این روزها که اکثر خانه‌ها بر اساس اصول ساختمان سازی مدرن ساخته می‌شوند، روش منحصربه فرد بلوک های چوبی عایق بندی شده را ابداع کرده است. هر شخصی با استفاده از این روش، به راحتی می‌تواند خانه خود را خیلی سریع و مقرون به صرفه بسازد. این سیستم شامل بلوک های چوبی عایق بندی شده کف، تیرها و سرطاق‌ها است امکان ساخت خانه چوبی را فراهم می‌کند. ساختار خاص بلوک‌ها به این شکل است که بدنه خارجی بلوک، تخته‌ای از جنس چوب فشرده مخلوط با صمغ طبیعی است و قسمت داخلی آن، از پلی استایرن انبساطی همراه با افزودنی گرافیت استفاده شده است.

مزیت های ساختمان سازی مدرن

در روش های ساخت و ساز مدرن به دلیل اینکه پیش ساخته می‌باشند، زمانبندی پروژه و به دنبال آن مدیریت پروژه راحتتر است. دیگر مزیت توجه به اصول ساختمان سازی مدرن، محاسبات دقیق و مهندسی شده است که نتیجه‌ای جز به کار گرفته شدن مصالح متناسب به دنبال نخواهد داشت. در حالی که در روش ساخت و ساز سنتی به دلیل عدم هماهنگی در بسیاری از بخش‌ها و استفاده از چند کارگر برای ساخت سازه، در دستیابی به نتیجه مطلوب اختلال ایجاد می‌شود.

جمع‌بندی

همه ما می‌دانیم که ساخت یک پناهگاه ایمن، یکی از مهمترین کارهای ما انسان‌ها است. خوشبختانه در عصر حاضر، اصول ساختمان سازی مدرن، انسان‌ها را برای ساخت سازه هایی مستحکم و مقاوم و در عین حال مقرون به صرفه کمک می‌کنند. و اما در پاسخ به سوال ارزانترین روش ساختمان سازی مدرن، باید به شیوه ساخت سازه با کمک روکش سنگ طبیعی و مصنوعی اشاره کنیم.

منبع : مرکز آهن

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *