یکی از پرکاربردترین تجهیزات گرمایشی در ساختمان های مختلف، بخاری است که استفاده از آن نیاز به در نظر گرفتن ملزومات مختلفی مانند دودکش، لوله و درب بخاری دارد. هر کدام از این ابزارها نقش کلیدی در حفظ امنیت بخاری ها دارند. از نکات مهم در نحوه صحیح نصب دودکش بخاری می توان به بررسی مسیر منتهی به آن، عدم استفاده از یک دودکش برای دو وسیله گرمایشی، انتخاب کلاهک مناسب و در نظر گرفتن فاصله مناسب آن از پشت بام اشاره کرد.

دودکش های بخاری، گاز مونوکسید کربن را به فضای بیرون انتقال می دهند؛ این گاز خطرات زیادی برای سلامتی ساکنین دارد و می تواند آنها را به کام مرگ بکشاند. هرگونه نصب اشتباه این وسیله، خطرات زیادی برایتان در پی خواهد داشت. از این رو باید شیوه صحیح نصب دودکش را بیاموزید و از بین انواع کلاهک دودکش، بهترین آن را استفاده کنید.

بررسی نکات مهم در نصب و حفظ امنیت دودکش بخاری

برای نصب دودکش بخاری به شیوه ای اصولی که کاملا امنیت را برقرار می کند، طبق ترفندهایی که در ادامه می گوییم، پیش بروید:

عدم استفاده از یک دودکش برای چند وسیله

هر وسیله گرمایشی در خانه شما باید دارای یک دودکش مجزا باشد؛ به همین دلیل به هیچ عنوان نباید از یک دودکش برای چند وسیله استفاده کنید.

بررسی مسیر

مسیر دودکش ها را به بخاری تان بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچگونه گرفتگی یا مسدودیتی ندارند. متاسفانه بسیاری از مرگ های خاموش برای همین انسداد مسیرهای دودکش رخ می دهند، چون این مشکل می تواند باعث منتشرشدن گازهای سمی در فضای خانه شود.

کلاهک دودکش را جدی بگیرید!

کلاهک دودکش ۲ تاثیر مهم و کاربردی دارد که باعث می شود بسیاری از کارشناس ها، استفاده از آن را به مردم توصیه کنند. اولین تاثیر مثبت این ابزار کمک به منظم سوختن وسیله گازسوز است. این وسیله همچنین مانع از ورود اشیا مختلف یا پرنده ها به داخل دودکش می شود، از این رو مسیر آن در طی زمان مسدود نخواهد شد؛ کلاهک ها همچنین از ورود برف و باران به داخل دودکش نیز جلوگیری خواهند کرد.

شما باید مطمئن شوید که کلاهک را به شیوه ای صحیح و اصولی نصب کرده اید. مثلا فشردن بیش از اندازه آن نه تنها نتایج سودمندی در پی ندارد، بلکه منافذ خروج گازها را می بندد، از این رو خطرات زیادی در پی دارد.

حتی اگر کلاهک را به شیوه ای اصولی نصب کردید، باید طی بازه های زمانی مختلف از این قطعه بازدید کنید و مطمئن شوید که هنوز سر جای خود قرار دارد و بر اثر مشکلات محیطی مثل باد و … نیفتاده است.

بررسی محل اتصال

محل اتصال دودکش به بخاری را بررسی کنید و مطمئن شوید که کاملا محکم و مستحکم است. قاعدتاً اگر محل نصب دودکش ثبات لازم را نداشته باشد، در صورت برخورد کوچکترین ضربه یا هر مشکل دیگری اتصال بخاری از این وسیله جدا شده و خطرات زیادی برایتان به بار می آید.

عدم انسداد سر دودکش

برخی افراد مسیر این وسیله را بررسی می کنند تا انسدادی نداشته باشد، اما بررسی قسمت سری آن را پشت گوش می اندازند. بررسی قسمت سری این وسیله درست مثل بررسی مسیر آن اهمیت دارد، چون شاید بر اساس اتفاقات مختلف مثل ساخت و ساز، مواد و مصالحی روی این بخش بریزد و موجب مسدود شدن سری آن شود.

نصب بر روی پایه

برای اینکه مطمئن شوید که این وسیله در حین استفاده کج نمی شود، حتما قسمت عمودی آن را بر روی پایه های مخصوص نصب کنید. علاوه بر این در صورت نصب این ابزار بر روی نماها، باید به آن بست های محکم بزنید.

بررسی کارکرد درست مکش

آیا مکش دودکش شما به درستی کار می کند؟ برای اینکه پاسخ این سوال را دهید، ابتدا یک کبریت را آتش بزنید؛ اکنون آن را به سمت محل نصب این وسیله ببرید. اگر شعله آتش به سمت بالا کشیده شد، یعنی مکش به درستی کار می کند؛ اما اگر این اتفاق نیفتاد و حتی شعله به سمت خانه برگشت، یعنی به درستی کار نمی کند و باید برای حل این مشکل به فکر راه چاره ای باشید.

عدم انتقال از پنجره

برخی افراد برای راحتی بیشتر دودکش را از پنجره ها انتقال می دهند که این به هیچ عنوان کار درستی نیست؛ چون علاوه بر اینکه احتمال شکستن شیشه بر اثر حرارت را افزایش می دهد، مشکلاتی مثل لق شدن یا افتادن را نیز به همراه می آورد.

انجام این کار را به هیچ کسی توصیه نمی کنیم، اما اگر به هر دلیلی مجبور به انجام آن شدید، مطمئن شوید که این وسیله تا ۱ متر ارتفاع ورودی نسبت به محل خروج از پنجره دارد.

فاصله از پشت بام

اگر قصد نصب مدل های توکار این ابزار را دارید، مطمئن شوید که تا یک متر از سطح پشت بام فاصله دارند.

عدم نصب زانوی اضافه

زانوها فقط کارایی دودکش ها را کاهش می دهند، بنابراین به هیچ عنوان مگر با توصیه کارشناس این کار را انجام ندهید.

عدم استفاده از لوله های پلاستیکی

لوله های پلاستیکی گزینه مناسبی برای داخل و بیرون دیوار نیستند؛ شما باید از لوله هایی استفاده کنید که در برابر حرارت مقاومت و استحکام کافی را دارند.

خرید محصولی با جنس گالوانیزه

دودکش هایی که می خرید، باید حتما از جنس گالوانیزه بوده و دارای ضخامت کافی باشند تا در حین استفاده هیچ مشکلی برایتان به همراه نیاورند.

عدم عبور از داخل فضای سقف کاذب

به هیچ عنوان این ابزار را از داخل سقف کاذب به خصوص در حمام ها عبور ندهید؛ چون این کار خطراتی مثل پوسیدگی و نشت گاز مونوکسید کربن به فضا را در پی دارد.

سایر نکات مهم در نصب صحیح دودکش بخاری

در ادامه چند نکته کوچک اما بسیار کاربردی برای نصب دودکش بخاری را می گوییم که آگاهی از آنها قطعاً کمکتان می کند این وسیله را به شیوه اصلی اصولی و صحیح نصب کنید:

  • مطمئن شوید که دودکشی که می خرید، دارای بست نگهدارنده است.
  • دور بخاری های بدون دودکش را خط بکشید، انتخاب این بخاری ها به خصوص برای محیط های بسته کاملا ممنوع است.
  • به هیچ عنوان بخاری ها را داخل حمام نصب نکنید.
  • برای اینکه مطمئن شوید که وسایلی که نصب کرده اید، هیچگونه نشتی ندارند، از سنسورهای گاز co2 استفاده کنید که امنیت محیط را افزایش می دهند.

کلام آخر؛ نصب دودکش بخاری، کاری ساده اما بسیار مهم!

نصب دودکش بخاری شاید از نگاه بسیاری از افراد کاری ساده به نظر برسد، اما پر از نکته ها و ترفندهای مختلف است که با نادیده گرفتن هر کدام از آنها خطرات زیاد جانی و مالی به بار می آید. از این رو اگر دانش و مهارت کافی برای نصبشان را ندارید، به سراغ کارشناس های حرفه ای بروید و از آنها بخواهید که این وسایل را برایتان نصب کنند.

اما اگر خودتان تصمیم به نصب دودکش دارید، حتما به نکات مهمی مانند باز بودن مسیر لوله بخاری، در نظر گرفتن ارتفاع از پشت بام و انتخاب کلاهک مناسب توجه کنید. هیچ گاه از یک دودکش برای دو وسیله گرمایشی استفاده نکنید و کارکرد آن را برای مکش آلاینده ها به فضای بیرون بررسی نمایید.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *