زندگی و کار در شهرهای بزرگ و شلوغ جسم و روح هر انسانی را خسته و فرسوده می‌سازد. امروزه همه به دنبال پناهگاهی امن برای چند روزی آسایش و آرامش هستند. از همین رو نیاز به ساخت ویلاهای لوکس در مناطق دنج و خوش آب‌وهوا و نواحی خارج از شهر رو به افزایش است. احداث ویلاهای لوکس نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی می‌باشد و این مشکل بزرگی است.

گاهی برای ساخت یک ویلای لوکس باید چندین ماه وقت و چند میلیارد تومان هزینه صرف نمود؛ اما با استفاده از ساندویچ پانل به جای مصالح بنایی می‌توان انواع ویلاها و خانه‌های ییلاقی را با هر مقیاس و در هر جایی با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا نمود و به بهره‌برداری رساند. ساندویچ پانل در گذشته بیشتر به منظور اجرای دیوارها و سقف ساختمان‌های صنعتی به کار گرفته می‌شد. اما امروزه از این متریال برای ساخت ویلا هم به طور گسترده استفاده می‌شود.

کاربرد ساندویچ پانل در ساخت ویلا

از ساندویچ پانل می‌توان برای اجرای دیوارهای داخلی و خارجی، سقف و نمای ویلا بهره برد. هر کدام از جداره‌ها در ویلا علاوه بر نقش عملکردی باید هماهنگ و همسو با زیبایی مد نظر کارفرما باشند. ساندویچ پانل نه تنها در ساخت ویلاهای لوکس شخصی بلکه برای احداث اقامتگاه‌های ویلایی هم کاربرد دارد. ساندویچ پانل بهترین متریال برای ساخت‌وسازهای پیش‌ساخته می‌باشد. اجرای پروژه‌ها به روش پیش‌ساخته به علت جلوگیری از اتلاف سرمایه به سرعت در حال افزایش است. کاربرد پنل محدود به اقلیم و منطقه جغرافیایی خاصی نیست.

از ویلای ساحلی یا جنگلی در شمال کشور تا ویلاهای کوهستانی در دامنه البرز و زاگرس، بهترین متریال برای ساخت سقف و دیوارها ساندویچ پانل است. علاوه بر این پنل ساندویچی در تولید کانکس هم قابل استفاده می‌باشد. در ساخت خانه‌های ییلاقی می‌توان از کانکس بهره برد. در برخی مواقع معماران از کنار هم قرار دادن چند کانکس با ابعاد و رنگ‌های متفاوت برای ساخت ویلاهایی لوکس و مدرن بهره می‌برند. کانکس ساندویچ پانل از تمام جنبه‌ها بهتر از نوع چوبی و ورقی می‌باشد و ویلاهای ساخته شده با آن کیفیت فضایی بهتری دارند.

مزایای ساخت ویلا با ساندویچ پانل

مهم‌ترین مزیت ساخت ویلا با ساندویچ پانل کاهش هزینه‌ها و سرعت اجرای بیشتر نسبت به سایر مصالح و متریال‌های ساختمانی است. اما پنل‌ها مزیت‌هایی متعدد بیشتری هم دارند و متریالی با عملکرد چندگانه محسوب می‌شوند و همین عامل سبب شده تا سازندگان استقبال خوبی از ساخت ویلای پیش ساخته با ساندویچ پانل داشته باشند. شاخص‌ترین مزایای پنل که وجه تفاوت آن با سایر مصالح است به ترتیب اهمیت عبارت‌اند:

  • جلوگیری از نفوذ هوای سرد یا گرم بیرونی به داخل فضا
  • کاهش نیاز به استفاده از تأسیسات گرمایشی و سرمایشی
  • کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی
  • زیبایی چشمگیر و امکان خلق نماهای زیبا و طراحی داخلی خاص
  • درزبندی کامل جداره‌ها و جلوگیری از ورود حشرات
  • قابلیت شستن سطوح داخلی و خارجی دیوار و سقف

علاوه بر تمام موارد مذکور با بکارگیری ساندویچ پنل برای ساخت ویلا زیربنای مفید داخلی افزایش می‌یابد. جداره‌های ساخته شده با آجر، سفال و سنگ دارای ضخامت حداقل ۱۵ سانتیمتر و در اکثر موارد بیش از ۲۰ سانتیمتر هستند. این در حالی است که ساندویچ پانل با ضخامتی به مراتب کمتر کارایی و بهره‌وری چندین برابر بیشتر دارد.

در مورد کاربری‌های اقامتی و مسکونی از جمله ویلا، تمیزی کامل نما و سطوح خارجی و همچنین فضاهای داخلی بسیار مهم است و از همین رو قابلیت شستشوی مداوم یکی از ویژگی‌های موثر و ارزشمند پنل‌ها محسوب می‌شود. این متریال بر اثر تماس پیاپی با آب و رطوبت دچار هیچ‌گونه آسیب (فرسایش، خوردگی و زنگ‌زدگی) نمی‌گردد. از آنجایی که در تولید پنل از ورق پیش‌رنگ شده استفاده می‌شود این متریال ثبات رنگ بالایی دارد و به مرور دچار رنگ پریدگی نمی‌شود.

ساندویچ پانل برای ساخت ویلا به سبک‌های مختلف

خانه‌های ییلاقی و ویلاها از آن دسته از ساختمان‌ها می‌باشند که در اشکال مختلف و به سبک‌های گوناگون طراحی و ساخته می‌شوند. در ایران ویلاهای لوکس یا همان لاکچری طرفداران بیشتری دارند. اما سبک مینیمال و مدرن هم به مرور در حال گسترش است. ساندویچ پانل برای ساخت ویلا در هر سبک و استایلی قابل استفاده می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم این متریال قابلیت همراهی و هم‌نشینی آن با سایر مصالح است. به عنوان مثال در طراحی نما می‌توان بخشی از سطح را آجر و بخش دیگر را از پنل در نظر گرفت. از آنجایی که ساندویچ پانل یک عایق حرارتی و رطوبتی کارامد محسوب می‌شود حتی امکان ساخت باغ ‌بام (Roof garden) هم روی سقف ویلا وجود دارد. طراحی و احداث روف گاردن بهترین راه به منظور استفاده‌ی حداکثری از فضای پشت بام و همچنین لذت بردن از مناظر طبیعی مجاور است.

بهترین نوع ساندویچ پانل برای ویلاسازی

ضخامت، جنس ورق و نوع فوم عایق در انواع گوناگون ساندویچ پانل یکسان نیست. برای تعیین نوع پنل برای ویلاسازی باید به فاکتورهای مختلف از جمله اقلیم منطقه، نوع تأسیسات آسایشی، بودجه و… توجه داشت. در اکثر موارد نیازی به نصب ساندویچ پانل با ضخامت بیشتر از ۶ سانتیمتر در دیوارها و سقف ویلا نیست. حتی در سردترین و گرمترین مناطق آب‌وهوایی هم به منظور ساخت دیوارها داخلی بکارگیری پنل ۳ و ۴ سانتیمتری کفایت می‌کند. پانل با فوم پلی یورتان بهترین متریال برای ویلاسازی می‌باشد. سایر انواع پنل که برای بخش مرکزی آنها از پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه استفاده شده همخوانی لازم را با نیازها و شرایط خاص خانه‌های ییلاقی ندارند.

در نواحی مرطوب ساندویچ پانل با ورق آلوزینک دوام جداره‌های ویلا را برای مدت زمانی طولانی تضمین خواهد کرد. در سایر مناطق اقلیمی پنل با ورق گالوانیزه که قیمت ارزان‌تری دارد پاسخگوی تمام نیازها می‌باشد. بر این مبنا برای ساخت یک خانه ییلاقی در نزدیکی رامسر باید از ساندویچ پانل آلوزینک استفاده کرد اما در اجرای ویلایی در حومه کاشان می‌توان از پنل گالوانیزه بهره برد. علاوه بر جنس ورق ضخامت آن هم عاملی موثر برا کارایی و دوام آن است. اگر ورق مورد استفاده ضخامتی کمتر از ۰.۴ میلیمتر داشته باشد پانل تولیدی قابل اطمینان نیست.

بهترین رنگ ساندویچ پنل برای ساخت ویلا

در مورد سازه‌ها و ساختمان‌های صنعتی شاید رنگ پنل اهمیت چندانی نداشته باشد اما رنگ مصالح و متریال‌های مورد استفاده در ساخت ویلا بسیار مهم است. هیچکس حاضر نیست برای خرید یا اجاره ویلایی پول بدهد که زیبا نیست. معماران و طراحان هم بیشترین حساسیت را روی رنگ مصالح سقف و دیوار خانه‌های ییلاقی و ویلاها دارند.

پنل ساندویچی در رنگ‌های مختلف و گوناگونی تولید می‌شود. رنگ ساندویچ پانل با کدی عددی مشخص می‌شود که استانداردی جهانی بوده و به آن رال رنگ می‌گویند. اهمیت رنگ محدود به سطوح خارجی ساختمان نیست بلکه برای خلق فضای داخلی زیبا و آرامش‌بخش هم باید در مورد انتخاب رنگ ساندویچ پانل مورد استفاده برای ساخت دیوارهای داخلی حساسیت و دقت لازم را داشت.

شرایط آب‌وهوایی هم در انتخاب رنگ تأثیرگذار هستند. در مناطق گرم رنگ‌های روشن و در نواحی سرد رنگ‌های تیره تطابق بیشتری با شرایط محیطی دارند. بر خلاف کاربری‌های صنعتی و عمومی که بیشتر به دنبال پنل با رنگ‌های آبی، سفید و طوسی هستند در مورد ویلاها و خانه‌های ییلاقی رنگ‌های شاد و زنده هم کاربرد دارند. ساندویچ پانل سبز بخصوص به علت همخوانی با مناظر طبیعی متریال محبوب معماران و کارفرمایان به منظور اجرای جداره‌های ویلا است. با کنار هم قرار دادن پنل‌های سبز و قرمز نماهایی چشم‌نواز و مدرن به وجود می‌آیند.

زمان لازم برای ساخت ویلا با پانل ساندویچی

به منظور احداث یک خانه ییلاقی با ساندویچ پانل چند مرحله مختلف باید طی شوند. زیرسازی، اجرای اسکلت، ساخت دیوارها و سقف و در نهایت کف‌سازی نهایی و راه‌اندازی تأسیسات مراحلی هستند که هر کدام نیازمند صرف زمان و هزینه می‌باشند. در اکثر پروژه‌های ساختمانی اجرای جداره‌ها (سقف و دیوار) طولانی‌ترین مرحله از فرآیند احداث ساختمان است. با بهره از ساندویچ پانل می‌توان تمام دیوارهای خارجی و داخلی و همچنین سقف را در طی چند روز ساخت.

هر یک از انواع پنل روش اتصال و جزئیات نصب متفاوتی دارند. نحوه اتصال دو ساندویچ پانل دیواری به هم به شیوه فاق و زبانه است. با توجه به اهمیت زیبایی و یکدستی سطوح در ویلاها، عموماً از پنل دیواری پیچ مخفی برای این کاربری بهره گرفته می‌شود. در مدل پیچ مخفی دو پانل در محل فاق و زبانه با پیچ به هم متصل می‌شوند اما پیچ اتصال از بیرون قابل مشاهده نیست.

در مورد ساندویچ پانل سقفی از روش اورلب‌سازی یا همپوشانی استفاده می‌شود. در این روش دو پنل مجاور در محل گام با هم اورلب شده و یک اکسسوری خاص به نام فیتر در این محل جزئیات اتصال را تکمیل می‌کند. برای جمع‌آوری آب از روی سقف ویلاهایی که با ساندویچ پانل ساخته می‌شوند و انتقال آب به بیرون از یک اکسسوری دیگر به نام گاتر بهره گرفته می‌شود. نصب صحیح فیتر، گاتر و سایر انواع متعلقات و فلاشینگ‌ها باید مطابق با دتایل‌های طراحی شده و با دقت انجام شود. تاج و زیر تاج از جمله مهم‌ترین فلاشینگ‌هایی می‌باشند که در تکمیل سقف پنلی ویلا به کار می‌روند.

یک تیم نصب حرفه‌ای و باتجربه توانایی نصب بیش از ۱۰۰ مترمربع ساندویچ پانل را به صورت روزانه دارند. سرعت نصب پنل سقفی بیشتر از نوع دیواری است. در مورد انواع ویلا و خانه ییلاقی که مساحت جداره‌ها زیاد نیست می‌توان تمام دیوارها و سقف را در حداکثر سه الی چهار روز نصب نمود. بدین ترتیب با در نظر گرفتن زمان لازم برای انجام سایر مراحل، می‌توان یک ویلای یک طبقه با متراژ زیر ۱۲۰ مترمربع را در ۲۰ روز به بهره‌برداری رساند. خانه‌های ییلاقی پنلی با وجود اجرای سریع دوام و عمر مفید طولانی دارند و تا چند دهه بدون نیاز به هزینه نگهداری کارایی و زیبایی اولیه خود را حفظ می‌کنند.

ساندویچ پانل دست دوم برای ساخت ویلا

یکی از ویژگی‌های خاص پنل ساندویچی امکان دمونتاژ این متریال و باز کردن آن از محل نصب اولیه می‌باشد. انواع پانل دیواری و سقفی را حتی چند سال بعد از نصب می‌توان دمونتاژ کرده و مجدداً در محلی دیگر به کار گرفت. اما کارشناسان باتجربه بهره از ساندویچ پانل دست دوم برای ساخت ویلا را به جز در شرایط خاص توصیه نمی‌کنند زیرا سنجش میزان کارایی پنل‌های دست دوم کار دشواری است.

تنها در صورتی می‌توان با اطمینان خاطر از یک متریال کارکرده استفاده کرد که اطلاعات دقیقی از طول عمر و محل نصب اولیه‌ی آن در دسترس باشد. با بکارگیری ساندویچ پانل دست دوم برای ساخت ویلا ممکن است هزینه‌های اجرا اندکی کاهش یابند اما هزینه‌های مربوط به تعمیر و همچنین هزینه‌ی مصرف انرژی افزایش خواهند داشت.

خرید ساندویچ پانل برای ساخت ویلا

با توجه به اینکه در ویلاسازی سرعت کار از اولویت بالایی برخوردار است برای جلوگیری از اتلاف زمان باید تمام مواد و مصالح مورد نیاز از قبل تهیه شده و در محل انبار کارگاه نگهداری شوند. خرید ساندویچ پانل مورد نیاز برای ساخت ویلا باید بر مبنای برآورد متراژ دیوارها و سقف انجام شود. یکی از اشتباهاتی که برخی از سازندگان دچار آن می‌شوند خرید ساندویچ پانل از تولیدکنندگان متفرقه است.

بدین ترتیب نه تنها جداره‌ها کارایی لازم را نخواهند داشت بلکه زنگ‌زدگی و خوردگی باعث آسیب ظاهری به نمای پنل خواهد شد. شرکت ماموت قدیمی‌ترین و خوشنام‌ترین تولیدکننده انواع پانل ساندویچی در ایران است. تولیدات این شرکت بهترین متریال موجود در بازار برای اجرای دیوار و سقف خانه‌های ییلاقی و ویلاهای لوکس و مدرن هستند.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *