فعالیت در حوزه ساخت وساز می تواند، پیچیدگی های خاص خودش را داشته باشد. اکثر کسانی که قصد خرید ساختمان ها یا زندگی در آن ها را دارند، به استحکام و امنیت آن اهمیت زیادی می دهند. بنابراین، اقدامات لازم برای محکم سازی ساختمان ها باید جدی گرفته شود. یکی از این اقدامات، کاشت میلگرد است که از دیگر مراحل محکم سازی اهمیت بیشتر دارد. میلگردها می توانند در بتن یا دیگر مصالح کاشته شوند، به همین دلیل برای اجرای صحیح آن ها به نکاتی نیاز دارید که اگر درباره آن ها کنجکاو هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

کاشت میلگرد چیست؟

فرآیندی که در آن بخشی از بتن را در قسمت‌ های مختلف سازه مثل ستون‌ها یا فوندانسیون سوراخ می‌کنند و میلگرد را به آن اضافه کرده و می‌چسبانند. به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن اصلاح سازه یا افزودن بخش جدید به سازه معمولاً از روش کاشت میلگرد برای تقویت بتن استفاده می‌‌کنند.

منبع: کاشت میلگرد در بتن برش تهران

استحکام ساختمان ها از همه فاکتورها اهمیت بیشتری دارد. اگر ساختمان ها از استحکام کافی برخوردار باشند، امنیت ساکنین آن ها تامین خواهد بود. به همین دلیل، تمام مراحل ساخت و ساز باید به دقت انجام شوند. کاشت میلگرد یکی از مراحلی است که روی استحکام ساختمان ها و ساخت ستون در آن ها کاربرد دارد. با رعایت مراحل کاشت آن به صورت کامل می توانید پایداری ساختمان را تنظیم کنید، اما اگر در کاشت آن دقت کافی نداشته باشید، امکان دارد استحکام سازه به خطر بیفتد.

استفاده از آرماتور روی میلگرد
استفاده از آرماتور روی میلگرد

نحوه کاشت میلگرد در هر ساختمان ممکن است متفاوت باشد، به همین دلیل، نکات مختلفی برای آن بیان خواهد شد. کاشت میلگرد در مکان های مختلفی اتفاق می افتد که فوندانسیون یکی از مهم ترین آن ها به شمار می رود. میلگردها می توانند ارتفاع فونداسیون رو افزایش داده و باربری ساختمان را راحت تر کنند. همچنین برای اجرای ستون و اصلاح ابعادی فوندانسیون مناسب هستند. سطح مقطع میلگردها در هنگام کاشت بسیار مهم هستند و باید دقت کرد که از یک حد معین تجاوز نکنند.

بتن هایی که در ساختمان ها به کار می روند، معمولا محدودیت دارند. پس اگر تصمیم دارید که کاشت میلگرد را انجام دهید، باید دقت زیادی به عمل بیاورید، زیرا در صورت بی دقتی عملکرد کل سازه به خطر خواهد افتاد. برای کاشت میلگردها باید به پوشش بتن و حداقل فاصله بین دو میلگرد کاشته شده دقت زیادی کنید.

کاشت میلگرد چه مراحلی دارد؟

همان طور که می دانید مانند دیگر بخش های ساخت سازه ها، کاشت میلگرد نیز مراحل مشخصی دارد که به شرح زیر هستند:

چک کردن مقدار عمق نفوذ
چک کردن مقدار عمق نفوذ

قبل از این که کاشت میلگرد را شروع کنید، باید بدانید که تا چه حد فضا برای کاشت میلگردها دارید. برای این کار باید با محاسباتی عمق موجود را اندازه بگیرید. این مرحله بسیار مهم است و کیفیت و استحکام نهایی به آن بستگی دارد. اگر می خواهید، میلگرد و بتن به هم متصل شوند و توانایی مقاومتی آنان بالا رود، باید عمق را به شکلی استاندارد در بیاورید.

اگر عمق نفوذ بیش از حد باشد، میلگرد ها به انتهای بتن برخورد می کنند و در نهایت سبب از هم پاشیدن آن ها خواهند شد. همچنین در صورت نفوذ بیشتر از حد میلگرد، ممکن است بتن از طرف دیگر سوراخ شود.

سوراخ کردن بتن

برای وارد کردن میلگردها درون بتن، لازم است در بتن سوراخ ایجاد کنید. از آن جایی که بتن مقاومت زیادی دارد باید از مته های مخصوص با قدرت بسیار بالا استفاده کنید. قبل از سوراخ کردن، سطح بتن را به خوبی بررسی کنید. نقاطی که قصد سوراخ کردن آن ها را دارید مشخص کنید و سپس به دقت با استفاده از مته شروع به انجام عملیات کنید.

پاک کردن آثار ایجاد سوراخ

وقتی که با استفاده از مته درون بتن سوراخ ایجاد می کنید، امکان دارد مقداری ضایعات ایجاد شده و به درون سوراخ وارد شود. این ضایعات ممکن است جایگذاری میلگرد را با اختلال مواجه کنند. پس باید سوراخ های ایجاد شده و اطراف آن ها را به طور کامل پاکسازی کنید.

از آن جایی که این کار معمولا سخت است، پس باید از دمنده های مخصوصی برای پاکسازی استفاده کنید. این دمنده ها هر گونه ضایعات و گرد و غبار را از سوراخ ها خارج خواهند کرد. می توانید در انتهای کار از فرچه برای اطمینان از تمیز شدن سوراخ ها استفاده کنید.

کاشت میلگرد به روش مخصوص
کاشت میلگرد به روش مخصوص

استفاده از چسب مخصوص

میلگردها به خودی خود درون سوراخ ها قرار نمی گیرند و باید از یک چسب مخصوص برای این کار استفاده کرد. قبل از وارد کردن میلگردها چسب را درون سوراخ ها بریزید و سپس میلگردها را وارد کنید. اگر می خواهید، قدرت چسبندگی افزایش پیدا کند، باید از پاکسازی سوراخ ها اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که بیش از حد سوراخ را با چسب پر نکنید و فقط نیمی از آن پر شود.

مرحله نهایی، وارد کردن میلگردها و کاشت آن ها

زمان که چسب را به مقدار کافی در سوراخ ها تزریق کردید، باید میلگردها را تا عمق مناسب فرو ببرید و در جای خود ثابت نگه دارید. چند دقیقه صبر کنید تا چسب روی میلگردها اثر کند. زمانی می توان از کاشت آن ها اطمینان حاصل کرد که در صورت تکان دادن میلگردها هیچ تکانی نخورند. پس از آن می توانید، روند ساخت ساختمان را ادامه دهید.

کاشت میلگرد برای ستون

بررسی روش های کاشت میلگرد

اکثر افراد تصور می کنند که میلگردها فقط به یک روش کاشته می شوند. این تصور کاملا غلط است و میلگردها می توانند به دو روش کاشته شوند که به آن ها اشاره خواهیم کرد:

کاشت میلگردها در ستون ساختمان

هدف ایجاد ستون با میلگرد، وصل کردن چند قسمت مستقل در ساختمان است. به همین دلیل، کاشتن میلگردها می تواند استحکام ساختمان را تا حد زیادی بالا ببرد. قسمت های زیادی را می توانید با استفاده از این روش متصل کنید. طراحی راه پله به شکل شمشیری، متصل کردن تیر بتنی به ستون، متصل کردن بخش جدید به ستون و امتداد یک ستون در ساختمان همگی از کاربردهای میلگرد در ستون هستند.

انتخاب نوع کاشت میلگردها به صورت در امتداد ستون یا به صورت عمودی به عهده سازنده است. محل قرار گرفتن خاموت و میزان فاصله بین میلگردها مهم ترین نکته است و باید به آن دقت کنید. برای کاشت دقیق میلگردها، قبل از شروع نقشه آرماتورها و محل دقیق کاشت آن ها را بررسی کنید.

کاشت میلگردها در فوندانسیون

بیشترین کاربردی که این مصالح دارند، در ایجاد استحکام فوندانسیون ساختمان است. زمانی که این مصالح را در فوندانسیون می کارید، پی ساختمان به طور کامل یکپارچه خواهد شد. همچنین میزان تحمل بار افزایش یافته و ارتفاع تا حد ممکن بیشتر خواهد شد. اگر برای سوراخ کاری فوندانسیون از کرگیری استفاده کنید، نیروی زیادی به زمین وارد کرده و ممکن است پی ساختمان دچار ریزش شود. بهترین کار استفاده از دریل است، چرا که با یک قدرت مناسب، سوراخ ها را ایجاد می کند.

سوراخ کاری بتن
سوراخ کاری بتن

قبل از شروع کاشت میلگرد چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در هنگام کاشت میلگرد باید به نکاتی توجه کنید که عبارتند از :

  • عمق همه سوراخ ها را بررسی کنید تا یکسان باشند. عمق کم و زیاد باعث ایجاد مشکلات متعددی خواهد شد.
  • از چسب مخصوص استفاده کنید و میزان آن را در همه سوراخ ها یکسان در نظر بگیرید.
  • از دستگاه های مخصوص مانند مته برای سوراخ کاری بتن و فوندانسیون استفاده کنید تا آسیب نبینند.

دریافت مشاوره از بی بی تی برای کاشت میلگرد

ساختمان سازی فرایندی چند مرحله ای است که خود از جزییات زیادی برخوردار است. کاشت میلگرد از مهم ترین و اصلی ترین مراحل ساخت یک سازه به حساب می آید. اگر دقت کرده باشید، همه ستون ها توسط مصالحی نگه داشته شده اند که همان میلگردها هستند. پس نقش زیادی در استحکام ساختمان خواهد داشت. برای دریافت مشاوره در خصوص کاشت میلگرد می توانید با متخصصین سایت بتن برش تهران( bbtsaze.com ) تماس بگیرید.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *