ایجاد فضای خلاقانه نیازمند تغییر در طراحی داخلی ماست. بسیاری از ما فکر می­کنیم که افراد یا خلاق هستند یا نیستند. در صورتی که همه خلاق هستند. تنها باید در شرایطی قرار بگیرند تا آن را بروز دهند.

این شرایط چگونه مهیا می­شود؟ با تغییر در محیط، ما می­توانیم چنین شرایطی را برای کارکنان ایجاد کنیم. در این مقاله که توسط شرکت طراحی داخلی لاین استودیو تهیه شده، همراه ما باشید تا در مرحله اول مفهوم خلاقیت را بررسی کنیم و سپس به سراغ راهکارهایی برویم که به کمک آنها محیط ما دلپذیرتر و شرایط بروز خلاقیت در آن بهتر خواهد شد.

در محیط مناسب همه می­توانند خلاق باشند

اغلب افراد در محیط­های کاری با برچسب خلاق نبودن روبه‌رو هستند. بیاید این موضوع را بررسی کنیم که تا چه حد به محیط بستگی دارد. همه ما خلاق به دنیا می­آییم. اما در طول زندگی با توجه به شرایط سعی می­کنیم بیشتر از بخش منطقی ذهنمان برای حل مسائل مختلف بهره ببریم. بسیاری از مردم فکر می­کنند که خلاق نیستند درحالی تنها از آن استفاده نمی­کنند.

محیطی که در آن حضور داریم اگر از ما بخواهد که نوآوری داشته باشیم اما شرایط را برای بروز خلاقیت ما مهیا نکند بی­شک با شکست مواجه خواهد شد. به همین جهت بهبود خلاقیت در دفتر کار نیازمند ایجاد فضای خلاقانه است.

خلاق بودن به چه معناست؟

خلاقیت لزوما در پدیدآوردن تصویر یا نقاشی نیست. بلکه در واژه به معنای این است که ما متفاوت فکر کنیم؛ در هر چیزی. حل مشکلات جدید و ارائه ایده جدید معنای واقعی خلاقیت است. زمانی که ما موانع را به روشی غیر از روش معمول از سر راه برمیداریم کاری خلاقانه انجام داده­ایم.

الگوی ذهنی همیشه ما را به تقلید وا می­دارد. برای خلاق بودن باید الگو ذهنی خود را رها کنیم و به شیوه­ای دیگر فکر کنیم. برای افزایش خلاقیت کارکنان همه افراد باید شهامت گفتن ایده­های خود را داشته باشند. همه باید بتواند نظرشان را بدون هیچ واهمه­ای ارائه دهند.

برای این تغییر باید چه کنیم؟

برای تغییر اوضاع نیاز است که در چند مورد تحول اساسی ایجاد کنیم. توجه به این عوامل برای ایجاد فضای خلاقانه به ما کمک بسیاری خواهد کرد. در ادامه این موارد را با هم بیشتر بررسی می­کنیم.

طراحی خلاقانه

طراحی خلاقانه خود یکی از عواملی است که در بروز خلاقیت ما نقش دارد. رنگ­ها، نوع تکسچر، معماری و مبلمان همگی به نوبه خود باعث می­شوند که ما روحیه بگیریم و انگیزه در ما افزایش پیدا کند. زیبایی­شناسی در این مورد نقش بسیار زیادی دارد. زمانی که ما محیط ارتباط موثر می­گیریم و آن را به لحاظ ذهنی زیبا می­دانیم، خود به خود خلاقیتمان بیشتر می­شود.

نورپردازی محیط

همان‌طور که می­دانید نور طبیعی بهره­وری را افزایش می­دهد. گیاهان، فضای سبز و نور خورشید همگی باعث می­شوند که ما حس شادابی بیشتری داشته باشیم. چنین عواملی خطرات قرار گرفتن در محیط داخلی برای بیش از ۸ ساعت را به حداقل می­رسانند. چراغ­های ال­ای­دی رومیزی و لامپ­هایی که در زیر میز قرار می­گیرند، در گرم­تر کردن نور محیط نقش زیادی دارند.

این نوع روشنایی و نورپردازی برای محیط­های کاری بهتر است و باعث افزایش خلاقیت در محیط کار می­شود. اگر در طراحی داخلی به نورپردازی توجه بیشتری شود یعنی نوع طراحی به شکلی باشد که ما از طریق پنجره­های بزرگ و پاسیو­ها در طول روز بیشترین استفاده را از نور خورشید ببریم، قطعا نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

فضای شخصی­سازی­شده

در طرح­های سنتی عموما به انعطف­پذیری فضا توجهی نمی­شود. اما امروز مکان­هایی که به شکل مدرن دیزاین می­شوند انعطاف­پذیری بالا دارند. آنها به شکل چندمنظوره و با چند کاربری طراحی ­می­شوند و از این لحاظ فوق­العاده هستند. ایجاد فضای خلاقانه در چنین محیط­هایی کمک می­کند که افراد متناسب به اوضاع سبک کاری خود را تغییر دهند.

عوامل موثر بر خلاقیت در فضا

حالا که ایجاد فضای خلاقانه را بررسی کردیم بد نیست به سراغ این موضوع برویم که چه عناصری بر ایجاد این فضا نقش دارند. در ادامه بیشتر آن را بررسی خواهیم کرد.

آرامش

آرامش یکی از عوامل بهبود خلاقیت در دفتر کار است. کارکنان در یک محیط حرفه­ای نیاز به استراحت و فضایی برای آرامش دارند. ایجاد چنین فضایی برا کارکنان حداقل برای لحظاتی حس خانه را تداعی خواهد کرد.

سکوت و نبود نویز

هیچ­کس دوست ندارد در یک محیط پر سروصدا مشغول به کار شود. ایجاد فضای خلاقانه نیازمند سکوت است. البته که منظور ما سکوت مطلق نیست. سکوت مطلق راندمان کار را پایین هم خواهد آورد. بهترین گزینه این است که شما با استفاده از روش­های آکوستیک­سازی، کنترل صدای محیط را به دست بگیرید و نویز­های اضافی را از محیط حذف کنید.

حریم خصوصی نیز باعث می­شود که کارکنان حس بهتری داشته باشند و خلاقیتشان بیشتر بروز کند.

همکاری

محیط باید همواره به گونه­ای طراحی شود. که علاوه بر حفظ حریم شخصی امکان همکاری و برقراری ارتباط با دیگر اعضای شرکت فراهم باشد. در محیط­های کاری مختلف ممکن است به جلسات مختلفی نیز نیاز شود. جلسات رسمی، غیررسمی، طوفان فکری و بحث آزاد نمونه­ای از این نشست‌ها هستند. برای افزایش خلاقیت در محیط کار به برگزاری این دورهمی‌ها نیاز داریم. وجود چنین جلساتی حس همکاری را بین اعضا بیشتر می­کند.

میز­های اداری

شاید کمی عجیب باشد اما میز­های کاری بیشترین نقش را در بهبود خلاقیت در دفتر کار دارند. آنها اگر خوب و استاندارد طراحی شوند، حریم خصوصی کافی را کارکنان به ارمغان می­آورند. این میز­ها باید انعطاف­پذیری بالایی داشته باشند تا در صورت نیاز تغییر فرم دهند.

ارگونومی

استفاده از اصول ارگونومی در محیط کار شادابی، شادی و سلامتی را همراه خواهد داشت. مبلمان اداری ارگونومیک علاوه بر حفظ میزان سلامتی افراد در طولانی مدت، باعث عدم خستگی زودهنگام آنها نیز خواهد شد. ایجاد فضای خلاقانه نیازمند کارکنان شاد و سرزنده است. زمانی که افراد خسته ­هستند کارایی آنها تا حد زیادی کاهش پیدا می­کند، چه برسد به اینکه بخواهند از خودشان خلاقیت بروز دهند.

فن­آوری

برای افزایش خلاقیت کارکنان نیاز است که ما از فن­آوری­های مختلفی استفاده کنیم. امروزه شرکت­ها به سمت دیجیتالی شدن درحال حرکت هستند. بیشتر کارکنان از لپ­تاپ و سیستم­های کامپیوتری در محل کار خود استفاده می­کنند. محیط باید برای آنها به شکلی باشد که در هنگام استفاده از فن­آوری­های مختلف دچار مشکل نشوند.

استفاده از تکنولوژی­های روز در محیط­های کاری باعث می­شود که کارکنان حس بهتری بگیرند. البته استفاده بیش از حد از این تکنولوژی­ها تاثیر عکس خواهد داشت و فضایی سایبرپانکی ایجاد می­کند.

محیط­های چند نفره بهتر است یا فردی

خلاقیت در فرم­های مختلفی می­تواند بروز کند. گاهی این اتفاق می­تواند به شکل فردی باشد و گاهی نیز به شکل گروهی. فضا­های گروهی برای ارائه ایده­ها مناسب­تر هستند اما فضا­های شخصی در حل مسئله می­توانند مفید­تر باشند.

چند راه­ حل برای ایجاد فضای خلاقانه

برای اینکه بتوانید فضایی خلاقانه داشته باشید چند راهکار برایتان آماده کرده­ایم.

یک اتاق بازی ایجاد کنید

ایجاد اتاق بازی تا حد زیادی از خستگی کارکنان کم می­کند. بعضی از مدیران ممکن است فکر کنند که ایجاد چنین فضا­هایی باعث خواهد شد که افراد کار را جدی نگیرند و مدام به دنبال بازی باشند. درحالی که این فضا اگر به درستی مدیریت شود در افزایش راندمان کاری نیز نقش به‌سزایی خواهد داشت. فضای بازی ذهن افراد را برای مدتی هم که شده از کار دور خواهد. با این کار شما یک قدم به ایجاد فضای خلاقانه نزدیک­تر شده­اید.

از رنگ­های متنوع استفاده کنید

رنگ فقط برای برند شما مهم نیست. برای دفتر شما هم مهم است. رنگ احساسات را برمی­انگیزد و آنها را تحریک می­کند. برای استفاده از رنگ­های مختلف نیاز است که روانشناسی آنها را در نظر بگیرید. برای مثال رنگ­های قرمز و مشکی نشان­دهنده قدرت هستند. درحالی که رنگ­های آبی و نارنجی خلاقیت را برمی­انگیزد.

ایجاد محیطی پر جنب و جوش

محیط­هایی که افراد سرزنده و شاداب در آن کار می­کنند خلاق­تر هستند. دادن وقت اضافی و استراحت کافی به کارکنان می­تواند آن را فعال­تر از گذشته کند. چنین محیطی بستر بهتری برای ارائه­های مختلف را داراست.

آیتم­های الهام بخش

مواردی مثل آثار هنری مختلف، نقاشی­ها و عکس­ها یک عامل بالقوه برای افزایش خلاقیت هستند. آنها علاوه بر اینکه در زیبایی محیط نقش دارند ممکن است منبع الهام افراد برای بروز ایده­ها و پیشنهاد­های مختلف باشند. استفاده از چنین آثاری در محیط­هایی که جلسات طوفان فکری برگزار می­شود بسیار مفید خواهد بود.

رویکرد مشارکتی در محیط­های هنری نسبت به دیگر محیط­ها بیشتر است. حتی بعضی از شرکت­ها اتاق­هایی طراحی می­کنند که افراد در آنها آثار هنری ساخت دست خود را خلق کنند تا با این روش بتوانند خلاقیت بیشتری از کارکنان خود شاهد باشند.

سخن آخر

ایجاد فضای خلاقانه نیازمند دانش و آگاهی است. همان طور که در این مقاله گفتیم خلاق بودن چیزی نیست که بعضی از افراد آن را نداشته باشند. همگی ما از بد تولد خلاق هستیم. برای فعال کردن این نقطه در مغزمان باید محیط و عوامل دیگر دست به دست هم دهند تا ما بتوانیم نوآوری خودمان را بروز دهیم.

خلاقیت گاهی به شکل فردی در حل یک مسئله بروز می­کند و گاهی به شکل جمعی در ایده­پردازی و گذر از یک بحران. با تغییر دکوراسیون داخلی دفتر ، می­توانیم خلاقیت افراد را افزایش دهیم. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *