تعیین مرز دفتر آربن

تعیین مرز دفتر آربن


شاید شنیده باشید که بیشتر ویلاهایی که در مناطق خوش آب و هوا ساخته می شوند، عمدتا در زمینهای مشاعی یا ورثه ای هستند. یعنی مالکیت زمین برای یک شخص نیست و ویلا در یک قسمت از زمینی قرار دارد که آن زمین متعلق به چند نفر است. در اینگونه موارد، تعیین محدوده دقیق و مرز ویلا از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که خیلی پیش آمده است که قسمتی از ملک همسایه در ویلا قرار گرفته یا برعکس و بعدها منجر به طرح شکایت در دادگاه و یا تخریب ویلا گردیده است. در این مقاله به شناخت انواع مرزهای ویلا و چگونگی تعیین آنها برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

تعیین مرز دفتر آربن
تعیین مرز دفتر آربن

انواع تعیین مرز در ویلاسازی

به جز دیوارکشی، محدوده ویلا می تواند مرزهای متنوع دیگری نیز داشته باشد. بسته به شرایط منطقه، نیازهای مالک و ویژگی ‌های زمین ملک، ممکن است یک یا چند مرز برای یک ویلا استفاده شود. از جمله این مرزها عبارتند از:

  • مرزهای فیزیکی : این نوع مرزها، با استفاده از نشانه‌ های فیزیکی مثل دیوار، درختان، پی کنی تعیین می گردد.
  • مرزهای طبیعی : این نوع مرزها بر اساس ویژگی ‌های طبیعی منطقه اطراف ویلا مثل رودخانه، آبریز، کوه، دریا و مسیل تعیین می‌شود.
  • مرزهای قانونی : این نوع مرزها طبق اسناد رسمی مانند سند مالکیت یا نقشه ‌های ثبتی تعیین می ‌شود. در این گونه اسناد حدود چهارگانه شرق و غرب و شمال و جنوب ویلا معلوم می گردد. این اسناد غیر از طول مرزها، مشخص می‌ کنند که مساحت ویلا چقدر است.
  • مرزهای معماری : این نوع مرزها بر اساس طراحی ساختمان ویلا معلوم می گردد که شامل دیوارها، نمای خارجی، فضاهای سبز و یا سازه‌های دیگر است.

در تعیین محدوده ویلاسازی چه عواملی اهمیت دارد؟

تعیین محدوده ویلا در مشخص شدن مرز مالکیت، حفظ امنیت مالی، جانی و حریم خصوصی افراد ساکن در ویلا نقش زیادی دارد.

اگر در مرحله انتخاب مکان مناسب جهت ساخت ویلا هستید، در نظر داشته باشید تعیین مرزهای یک ویلا نیازمند توجه به شرایط منطقه و مشاوره با متخصصین است. به طور کلی در تعیین محدوده جهت ویلاسازی، چند فاکتور مهم وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • مکان و ویژگی جغرافیایی قرارگیری ویلا : از جمله فاکتورهای مهم در تعیین مرزها، موقعیت مکانی و زمین‌ شناسی محل قرارگیری ویلا است. ویژگی ‌های زمین عمدتا شامل شیب، ارتفاع، نوع چشم انداز طبیعی و دسترسی به خدمات عمومی می باشد.
  • قوانین و مقررات منطقه : این قوانین شامل مقررات مربوط به ابعاد حداقل و حداکثر ویلا، مقدار فاصله از مراکز شهری و نیز محدودیت‌ های مربوط به ساخت و ساز می باشد.
  • نقشه برداری و زمین شناسی : استفاده از نقشه های تهیه شده توسط مهندس نقشه بردار و زمین شناس می ‌تواند در تعیین مرزهای دقیق جهت ساخت ویلا موثر باشد.
نقشه برداری دفتر آربن
نقشه برداری دفتر آربن

نقشه های مورد نیاز در ویلاسازی

  • نقشه‌ های زمینی : این نقشه ها شامل نقشه‌ های مرتبط با زمین عرصه و محل قرارگیری ویلا، نوع و اندازه ارتفاعات و نیز شیب زمین می باشد. برای تهیه این گونه نقشه ها لازم است شرایط محل احداث ویلا مانند نوع ارتفاعات، شیب زمین، ویژگی خاک بررسی گردد. نقشه های زمینی توسط مهندس نقشه بردار و با استفاده از ابزارهای دقیق اندازه گیری تهیه می شود.
  • نقشه‌ های ساختمانی : این نقشه ها که بر اساس طرح معماری تهیه می شود، مرتبط با ساختمان ویلا، اسکلت، دیوارها، سقف و کف آن است.
  • نقشه‌ های طراحی و معماری : این نقشه ها با توجه به نقشه های زمینی تهیه می گردد و شامل جزییات معماری مانند طرح داخلی و خارجی ویلا، ابعاد هر کدام از قسمتهای داخلی و اتاق‌ ها، محل قرارگیری درها و پنجره‌ها است.
  • نقشه‌ های تاسیساتی : این نقشه ها شامل سیستم‌ های برقی، گرمایشی، سرمایشی، تهویه مطبوع، آب و فاضلاب است.
  • نقشه‌ های باغبانی : این نقشه ها شامل نقشه ‌های فضای خارجی ویلا و مربوط به طراحی های فضای سبز ویلا، محل قرارگیری گیاهان، درختان، گلدان ‌ها، استخر و سایر مصالح لازم جهت طراحی و ساخت باغ ویلا است.
نقشه زمین ویلا آربن
نقشه زمین ویلا آربن

ابزارهای مورد استفاده در نقشه برداری و تعیین مرز ویلا

عمدتا برای مشخص کردن مرزها و محدوده ویلا لازم است قبل از ساخت و ساز نقشه برداری انجام شود. علاوه بر تعیین مرز، پستی بلندی های زمین، ویژگی ها و زوایای زمین، محل دقیق ساختمان و فضاهای اطراف نیز هنگام نقشه برداری معلوم می گردد تا با استفاده از این نقشه بتوان بهترین طراحی را برای ساخت و ساز ویلا انجام داد. ضمن اینکه از نقشه هایی که توسط نقشه بردار تهیه گردیده است می توان در نقشه های دیگری که ساخت و ساز ویلا به آن نیاز دارد استفاده نمود.

در نقشه برداری ویلاسازی، ابزارهای مختلف و دقیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل موارد زیر است:

  • دوربین‌ های نقشه برداری : دوربین ‌های نقشه برداری مانند توتال استیشن از جمله ابزارهای اصلی جهت تهیه نقشه از محل ویلا هستند. غیر از نقشه برداری مستقیم محل ویلا، در مواقعی می توان برای مشخص شدن مرز ویلا از نقشه های هوایی نیز استفاده کرد.
  • جی پی اس نقشه برداری : GPS ها برای تعیین موقعیت دقیق مکانی در محل‌ های مختلف استفاده می ‌شوند.
  • نرم‌ افزارهای طراحی و مدل ‌سازی : معمولا از نرم ‌افزارهای مختلفی مانند AutoCAD ، SketchUpو Revit برای ایجاد نقشه‌ های معماری و ساختمانی استفاده می ‌شود.

در صورتی که برای تعیین مرز دقیق ویلا در زمینهای مشاعی به مشکل برخورده اید می توانید از متخصصین دفتر نقشه برداری آربن بهره برده تا با استفاده از دقیق ترین ابزارها برای شما نقشه های مورد نیاز و همچنین تعیین مرزبندی را انجام دهند.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *