دال بتنی

دال بتنی


به گزارش گروه ساخت ویلاسنگدال بتنی یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است که به دلیل مقاومت بالا و دوام طولانی‌مدت، در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی به کار می‌رود. این نوع سنگدال‌ها می‌توانند در انواع پروژه‌ها از جمله ساخت پل‌ها، جاده‌ها، ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده شوند. با توجه به کاربردهای متنوع سنگدال بتنی، انتخاب مناسب‌ترین نوع آن برای هر پروژه بسیار حائز اهمیت است.

دال بتنی
دال بتنی

در این مقاله به ارائه مطالبی درباره این متریال‌ها خواهیم پرداخت و انواع دال­های بتنی و مزایای استفاده از آن‌ها را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

انواع دال بتنی وکاربردهای آن در صنعت ساختمان

سنگدال بتنی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر یک دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند. از جمله مهم‌ترین انواع سنگدال بتنی می‌توان به سنگدال پیش‌ساخته، سنگدال درجا و سنگدال پیش‌تنیده اشاره کرد. هر یک از این انواع دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که بسته به نیاز پروژه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

سنگدال‌های بتنی می‌توانند در انواع پروژه‌های ساختمانی از جمله ساخت پل‌ها، جاده‌ها، کف‌پوش‌ها و دیوارهای حائل به کار روند. انتخاب نوع مناسب سنگدال بتنی برای هر پروژه نیازمند بررسی دقیق شرایط محیطی، بارگذاری‌ها و نیازهای خاص آن پروژه است.

سنگدال بتنی پیش ساخته

سنگدال بتنی را می‌توان طبق یک دسته بندی کلی در دو گروه اصلی درجا و پیش ساخته طبقه‌بندی کرد. دال‌های بتنی پیش ساخته و آماده در یک فضای کارگاهی تولید می‌شوند و کیفیت ساخت بالایی دارند. تولید کنندگان می‌توانند برای این محصولات ضخامت‌های متنوعی در نظر بگیرند.

ضخامت‌های بالاتر دال‌های بتنی برای ساخت و اجرای سقف مناسب بوده و با کمک دال‌های با ضخامت کمتر مواردی از قبیل اجرای سنگ فرش را به سرانجام می‌رسانند. این قطعات در ابعاد مشخص و یا سفارشی ساخته شده و سپس به محل اجرای پروژه انتقال پیدا می‌کنند.

سنگدال­های بتنی پیش ساخته را می‌توانند به شکل پیش تنیده، سنگدال ترافیکی و…. طراحی و تولید کنند و به این متریال‌ها ویژگی‌های خاصی ارائه دهند. برای نمونه پیش تنیده بودن دال‌های بتنی کمک می‌کند تا این محصولات حداقل ترک را داشته باشند.

سنگدال­های بتنی را می‌توان در دو دسته اصلی ترافیکی و غیر ترافیکی نیز جای داد که هر کدام از ویژگی‌های خاص خود برخوردار شده و موارد مصرف و کاربردهای ویژه‌ای هم دارند. در ادامه به این موضوع اشاره شده است.

سنگدال بتنی
سنگدال بتنی

سنگدال ترافیکی

دال‌های بتنی ترافیکی به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که بتوانند بارهای ناشی از عبور و مرور وسایل نقلیه را تحمل کنند. این متریال‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی هم طراحی و ساخته شده و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند.

سنگدال بتنی ترافیکی خود دارای انواع و اقسام مختلفی است و در دسته‌های سنگدال ترافیکی سبک، سنگین و فوق سنگین جای می‌گیرد. از دال‌های بتنی سبک ترافیکی در مواردی استفاده می‌کنند که تمایل داشته باشند از یک درپوش در محل تردد انسان‌ها و یا وسایل نقلیه کوچک و سبک مانند موتور سیکلت و دوچرخه کمک بگیرند.

در حالی که سنگدال‌های بتنی ترافیکی سنگین در معابر شهری کاربرد داشته و در جایگاه‌های سوخت از آن‌ها استفاده می‌کنند.

دال‌های ترافیکی فوق سنگین نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند که به آن‌ها کمک می‌کند تا در پروژه‌هایی که وسایل نقلیه سنگین عبور و مرور می‌کنند کاربرد داشته باشند.

در حالت معمول ضخامت دال ترافیکی فوق سنگین و سایز آرماتورهای قابل استفاده در ساخت این متریال از دو نمونه دیگر بیشتر است.

دال بتنی روی کانال

در مواردی که قصد داشته باشند به زیباسازی فضا دست بزنند و یا محیط مد نظرشان را مرتب و منظم کنند از سنگدال­های بتنی روی کانال کمک می‌گیرند و از آن به عنوان یک درپوش و به منظور پوشش دهی به نهرها و جوی‌ها، جلوگیری از انتشار آلودگی و رشد و تکثیر حیوانات موذی بهره‌برداری می‌نمایند.

این نوع دال بتنی در حالت معمول به صورت یک طرفه اجرا می‌شود و بر اساس اندازه دهانه کانال تولید می‌گردد. در بیشتر موارد این نوع دال به شکل پیش ساخته و آماده خریداری شده و به محل اجرای پروژه انتقال پیدا می‌کند و مشخصات آن بر اساس میزان ترافیک عبوری تعیین مشخص می‌گردد.

در صورتی که در محل مورد نظر وسایل نقلیه عبور و مرور نداشته باشند می‌توان از دال غیر ترافیکی بتنی بر روی کانال استفاده کرد. در غیر این صورت دال‌های ترافیکی برای انجام این عملیات مناسب ترند. دال­های بتنی روی کانال پیش ساخته را می‌توانید در صورت آسیب دیدگی تعویض کرده و یا برای دسترسی به کانال آن­ها را بردارید.

دال بتنی پل

یکی دیگر از انواع پرکاربرد سنگدال‌های بتنی، دال پل است که از آن در ساخت عرشه پل استفاده ‌می‌کنند. با کمک این متریال‌ها سرعت اجرای پروژه‌ها افزایش زیادی پیدا می‌کند و نصب آسان و سریع آن‌ها هم در سرعت دهی به انجام این کار تاثیرگذار است.

دال‌های بتنی پل از طول عمر و دوام بالایی هم برخوردار شده‌اند. در فرایند طراحی این نوع دال باید به نکات زیادی توجه شود که یکی از مهمترین آن‌ها در نظر گرفتن توزیع پیوسته و یکنواخت انتقال بار ناشی از حرکت وسایل نقلیه سنگین و سبک بر روی عرشه پل است.

در حالت معمول در دال‌هایی که یک طرفه هستند نیرو و بار در یک امتداد به تکیه‌گاه انتقال داده شده و در دال بتنی دو طرفه در دو امتداد به تکیه‌گاه منتقل می‌گردند.

دال بتنی
دال بتنی

مزایای استفاده از سنگدال بتنی

سنگدال بتنی به زیبایی، مدرن شدن و ماندگاری ساختمان و سازه‌ها کمک می‌کند و نقش قابل توجهی در صنعت ساخت و ساز و راهسازی دارد. این قطعات را می‌توانند در ضخامت‌های گوناگون تولید کرده و یا بر اساس نوع نیازها و مصارف مشتریان تنظیم و طراحی نمایند.

داشتن طول عمر و دوام بالا و مناسب بودن برای ایجاد ویژگی ضد زلزله و لرزه در سازه از دیگر ویژگی‌ها و مزایای کاربرد این متریال در صنعت ساخت و ساز است. این محصولات عایق صوتی بسیار مناسبی هم هستند و در برابر حریق و آتش سوزی از خود مقاومت نشان می‌دهند.

با استفاده از این متریال‌ها در مصرف سیمان، آب، فولاد، سنگدانه و….. صرفه جویی فراوانی به عمل خواهد آمد و هزینه‌های مربوط به حمل و نقل را کاهش خواهید داد. تولید کنندگان می‌توانند دال‌های بتنی را در هر نوع سایز و ابعادی طراحی و تولید کرده و در اختیار متقاضیان قرار دهند.

قیمت سنگدال بتنی

افرادی که تمایل دارند در پروژه‌های خود از مصالح مختلف مانند دال‌های بتنی کمک بگیرند به نکات زیادی توجه نشان می‌دهند و یکی از مهمترین این موارد بررسی قیمت سنگدال بتنی است. لازم است بدانید که قیمت و هزینه قابل پرداخت برای خرید این مصالح یک نرخ ثابت و قطعی نبوده و نمی‌توان برای آن رقم دقیقی در نظر گرفت.

پس برای محاسبه و یا برآورد قیمت دال بتنی باید به چند عامل یا فاکتور مهم دقت داشته باشید که یکی از آن‌ها ضخامت و یا حجم بتن به کار رفته در دال است. ضخامت این قطعات از ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر متفاوت بوده و هرچه بتن به کار رفته در ساختار آن‌ها بیشتر باشد هزینه بالاتری هم خواهند داشت.

ابعاد و اندازه دال‌های بتنی نیز قیمت خرید آن‌ها را تغییر می‌دهد. با خرید دال‌های با ابعاد بزرگتر قیمت بالاتری پرداخت خواهید کرد. چراکه در ساختار آن‌ها از مصالح و مواد اولیه بیشتری استفاده شده است. قیمت این متریال‌ها تحت تاثیر حجم آرماتور نیز قرار می‌گیرد که یکی از مهمترین اجزای دال­های بتنی محسوب می‌شود.

کیفیت تولید دال‌ها، شرکت و برند سازنده، حجم مصرفی و مورد نیاز شما و…. نیز قیمت خرید سنگدال بتنی را تغییر می‌دهد.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *