کفپوش بتنی - تصویر 1

کفپوش بتنی - تصویر 1


به گزارش گروه ساخت ویلا: بتن را باید یکی از پرکاربردترین مصالح در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی دانست که بسیاری از محصولات دیگر از جمله کفپوش بتنی از آن ساخته می‌شوند. ساختار مستحکم و مقاوم کفپوش‌های بتنی باعث می‌شود که از آن‌ها در بسیاری از پروژه‌های عمرانی از جمله در محوطه‌سازی و پوشش کف مکان‌های پرتردد استفاده می‌شود. در ادامه با نکات بسیار جالب و مهمی در مورد انواع کفپوش‌های بتنی، مزایا و معایب و کاربردهای آن‌ها آشنا می‌شوید. همراه ما باشید.

کفپوش بتنی - تصویر 1
کفپوش بتنی – تصویر ۱

کفپوش بتنی چیست و چه کاربردی دارد؟

بتن ترکیبی از مخلوط سنگریزه‌های صخره‌ای و گرانیتی، چسباننده‌های سیمانی (سنگ آهک، سولفات کلسیم) و آب است. شکل نوین تولید بتن سبب شده است که استفاده از این محصول مقاوم و سخت در مکان‌های مختلفی از جمله اتاق نشیمن، پارکینگ، سالن ورزشی، سرویس بهداشتی، حمام، پیاده رو، حیاط و… به عنوان کفپوش مورد توجه قرار گیرد. کفپوش بتنی بر اساس استاندارد ۷۵۵ ملی ایران تولید می‌شود و برای کفسازی پارک‌ها، معابر شهری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفپوش‌های بتنی دارای خاصیت ضدسایش و مقاومت مناسب مقابل تغییرات جوی هستند. کفپوش‌های بتنی عموما به دو حالت روکار و زیرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کفپوش‌های روکار دارای ظاهری یکدست و همگن هستند و نسبت به بتن‌های زیرساز ظاهر جذاب‌تری دارند. استفاده از کفپوش‌های بتنی به دلیل استحکام بالا و مقاومت آن‌ها در برابر آسیب، فشار، ترک خوردگی و… مورد توجه معماران و مهندسان ساخت و ساز قرار گرفته است.

انواع کفپوش سیمانی

کفپوش‌های بتنی انواع مختلفی دارند و با توجه به متریال کاربردی و مکانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند طبقه‌بندی می‌شوند. مهمترین شکل طبقه‌بندی کفپوش‌های بتنی عبارت است از:

کف‌پوش بتنی ترافیکی

کفپوش‌های بتنی دارای استحکام بسیار بالایی هستند و به همین دلیل در مکان‌های پرتردد مورد استفاده قرار می‌گیرند، از همین رو به کف‌پوش‌های ترافیکی شهرت پیدا کرده اند. کفپوش‌های ترافیکی در شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند که رایج‌ترین آن‌ها شکل مستطیلی و شش ضلعی است و تنوع رنگ بالایی دارند.

کفپوش بتنی پیش ساخته

کفپوش‌های پیش ساخته راحت‌ترین نصب را در میان انواع کفپوش‌های بتنی دارند. این کفپوش‌ها از زیبایی ظاهری مناسبی برخوردار هستند.

کفپوش بتنی پیاده رو

شاید بتوان گفت شناخته شده‌ترین نوع کف پوش، بعد از کفپوش‌های سیمانی سنتی، کفپوش‌های بتنی از نوع پیاده رویی است. این کفپوش‌ها در اندازه و شکل‌های ظاهری متنوع تولید می‌شوند و برای اماکنی مثل پیاده روها، پارکینگ، باغ و محوطه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کفپوش بتنی – تصویر ۲

کفپوش بتنی پازلی

ظاهر این کفپوش‌های بتنی شبیه پازل بوده و مهمترین کاربرد این کفپوش‌ها استفاده از آن‌ها در پیاده روها و معابر است. کفپوش‌های بتنی پازلی با توجه به شکل‌های متنوعی که دارند طبقه‌بندی می‌شوند و تنوع بالای مدل و طرح‌های این مدل کفپوش‌ها دست معماران را در ایجاد چشم اندازهای ظاهری جذاب باز می‌گذارد.

کفپوش بتنی طرح سنگ

این کفپوش‌ها ظاهری شبیه به سنگ دارند و از نظر ظاهری مناسب استفاده در پیاده روها، معابر، حیاط باغ، ویلا و در حالت کلی محوطه‌سازی هستند.

کفپوش بتنی ضد سایش

این کفپوش‌های بتنی ترکیب خاصی دارند که شامل سیمان، چسب بتن، افزودنی فوق روان کننده و آب می‌شود. چنین ترکیباتی باعث ایجاد ویژگی ضد سایش در این نوع کفپوش‌های بتنی می‌شود. این کفپوش‌ها در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند که ظاهر زیبایی برای معابر ایجاد می‌کند.

کفپوش بتنی – تصویر ۳

مزایای کفپوش بتنی

استفاده از کفپوش‌های بتنی به جای کفپوش سیمانی سنتی با مزایایی همراه است. مهمترین مزایای کفپوش‌های بتنی نسبت به سایر کفپوش‌ها عبارتند از:

تنوع بالا در طرح و رنگ

استحکام و مقاومت بالا

جذب گرما و نقش موثر در کاهش هزینه‌های انرژی

شرایط نگهداری آسان

تمیز کردن راحت

سرعت اجرای زیاد

قابلیت رنگ‌آمیزی

طول عمر بالا

معایب کفپوش بتنی

در کنار همه مزایایی که برای کفپوش‌های بتنی برشمردیم، این محصولات معایبی نیز دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورت‌عدم وجود آج و برجستگی روی سطح، لغزنده هستند.

این کفپوش‌ها منسجم و سخت هستند و در مکان‌های تردد کودکان بهتر است مورد استفاده قرار نگیرند.

کفپوش‌های بتنی سرما را در خود حفظ می‌کنند و می‌توانند باعث سردی محیط شوند. بهتر است در مکان‌های سردسیر مورد استفاده قرار نگیرند.

رطوبت روی سطح این کفپوش‌ها می‌ماند و این ماندگاری رطوبت باعث ایجاد آلودگی و لک روی آن‌ها می‌شود.

رنگ کفپوش بتنی

یکی از مهمترین تفاوت‌های کفپوش‌های بتنی با کفپوش‌های سیمانی سنتی، خاصیت رنگ‌پذیری آن‌ها است. کفپوش‌های بتنی ارزان معمولا رنگ‌های خاکستری مات دارند که به دلیل خنثی بودن این رنگ می‌توان به راحتی آن را با اکثر تم‌های رنگی در دکوراسیون داخلی یا فضای بیرونی هماهنگ کرد. اما می‌توان با استفاده از رنگ‌های اسیدی و اکلریک کفپوش‌های بتنی را در رنگ‌های متنوعی ارائه کرد که پاسخگوی همه سلیقه‌ها و سبک‌های دکوراسیونی باشد.

رنگ‌های اکلریک ظاهری یکنواخت، براق و شفاف برای کفپوش‌های بتنی ایجاد می‌کنند و محدودیت رنگ کمتری دارند، اما رنگ‌های اسیدی در بافت بتن نفوذ کرده و با آن واکنش می‌دهند، در نتیجه ظاهری مات دارند.

روش تولید کفپوش بتنی

کفپوش‌های بتنی به دو روش متداول تولید می‌شوند و روش تولید آن‌ها یکی از فاکتورهای اصلی در تعیین قیمت کفپوش بتنی به شمار می‌رود. روش‌های ساخت این کفپوش‌ها عبارتند از:

روش ویبره‌ای

در این روش کفپوش‌های بتنی با استفاده از دستگاه ویبره و ایجاد لرزش متراکم شده و به شکل منسجم و یک لایه تولید می‌شوند. این کفپوش‌ها مقاومت فشاری بسیار بالایی دارند و نفوذ رطوبت در آن‌ها کمتر است.

روش پرسی

در این روش کفپوش‌ها به صورت دو لایه تولید می‌شوند و با استفاده از دستگاه پرس متراکم می‌ شوند. این روش بسیار کم هزینه و متداول است و کفپوش‌های تولید شده به این روش ارزان‌تر هستند.

کفپوش بتنی - تصویر 4
کفپوش بتنی – تصویر ۴

قیمت کفپوش بتنی پرسی

قیمت کفپوش‌های بتنی تحت تأثیر عوامل مختلفی چون کیفیت ساخت، نوع کفپوش، متراژ، رنگ، متریال به کار رفته در ساخت و برند سازنده متفاوت است. بهتر است قبل از اقدام برای خرید انواع کفپوش‌های بتنی در مورد قیمت کفپوش بتنی استعلام بگیرید.

نکاتی برای افزایش طول عمر کفپوش بتنی

کفپوش‌های بتنی مقاومت و طول عمر بالایی دارند به شرط آن که شرایط نگهداری استاندارد داشته باشند. اگر می‌خواهید کفپوش‌های بتنی عمر بیشتری داشته باشند به این نکات توجه کنید:

پاک کرده لکه‌های آلودگی به محض ایجاد شدن

انتخاب کفپوش متناسب با نوع کاربرد مورد نظر

زیرسازی مناسب قبل از اجرا

اجرای استاندارد و حرفه‌ای

استفاده در شرایط آب و هوایی مناسب

تمیز کردن کفپوش بتنی با مواد شوینده مناسب

جمع‌بندی

کفپوش‌های بتنی یکی از بهترین جایگزین‌ها برای کفپوش سیمانی است. این کفپوش‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای ویژه‌ای چون استحکام و دوام بالا، تنوع در طرح و رنگ، مدل‌های متنوع، سهولت اجرا، کاربردهای متنوع و… هستند. ما در این مقاله به تمام نکات مهم پیرامون انواع کفپوش بتنی و ویژگی‌های آن‌ها اشاره کردیم.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *