به گزارش گروه ویلاتو بساز: سنگ سفید ساختمانی یکی از پرطرفدارترین انواع سنگ برای نما، دیوار حیاط، راه پله و کفپوش محسوب می‌شود. این سنگ‌ها بیشتر به صورت تک رنگ برای نمای رومی یا مینیمال، یا به صورت ترکیبی با مصالح یا سنگ های طبیعی با رنگ های مشکی و طوسی برای نمای مدرن استفاده می‌شوند.

دلیل استقبال بالا از خرید سنگ سفید را می‌توان افزایش زیبایی و جذابیت ساختمان دانست. با توجه به اهمیت نوع سنگ انتخابی برای ساختمان در این مقاله در ارتباط با کاربردهای سنگ ساختمانی سفید و انواع آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

کاربردهای سنگ سفید ساختمانی چیست؟

سنگ های طبیعی که استفاده از آن ها برای ساخت و تجهیز ساختمان رایج شده است، رنگ های متفاوتی دارند. برخی از آن ها مانند مرمریت و مرمر جزء متنوع ترین دسته سنگ های طبیعی از نظر رنگ و بافت هستند؛ در مقابل برخی دیگر مانند سنگ گرانیت بیشتر رنگ تیره ای دارند و برخی دیگر مانند سنگ ترامیت به رنگ سفید روشن و یکدست دیده می شوند.

در حال حاضر انواع مختلفی از سنگ ساختمانی سفید در بازار موجود است که هرکدام ویژگی‌ها و کاربرد خاص خود را دارند. ویژگی ها و بالطبع کاربرد هر کدام از این سنگ های سفید ساختمانی بر اساس کیفیت، بافت، مواد تشکیل دهنده، میزان تخلخل و برش پذیری‌شان تعیین می شود؛ چراکه هر یک از انواع سنگ سفید ساختمانی از معادن مختلفی استخراج می‌شوند و بنابراین از نظر بافت، کیفیت و ویژگی ها با هم تفاوت دارند. در ادامه در مورد کاربردهای سنگ سفید ساختمانی بیشتر خواهیم خواند.

نصب سنگ سفید ساختمانی برای نما

اگر قصد دارید از سنگ سفید ساختمانی برای نمای استفاده کنید باید بدانید که نماهایی که رنگ روشنی دارند در کشور ما بسیار رایج شده اند؛ این محبوبیت نیز می تواند به دلیل زیبایی خیره کننده، مقاومت بالاتر در برابر تغییر رنگ در برابر نور خورشید و تنوع بالای کیفی باشد.

همچنین استفاده از سنگ سفید ساختمانی برای نمای خانه ها و سازه هایی که در مناطق گرمسیر واقع شده اند بهترین گزینه است؛ چراکه رنگ سفید نور خورشید را کمتر جذب می‌کند و در نتیجه هوای گرم در روزها و شب های فصول گرم سال کمتر به داخل ساختمان منتقل می شود.

همچنین شما می‌توانید از سنگ سفید ساختمانی برای طراحی سبک های نمای مختلف استفاده کنید. رایج ترین این سبک های نما، نمای رومی و کلاسیک است که می تواند شکوه، جلوه و جذابیت زیادی به ساختمان شما ببخشد. البته از سنگ های سفید ساختمانی برای اجرای سبک های دیگر نما مانند نمای مدرن و نمای مینیمال نیز استفاده می شود.

سنگ ساختمانی سفید – تصویر ۴

سنگ سفید ساختمانی برای دیوار حیاط، تراس و بالکن

یکی دیگر از کاربردهای سنگ سفید ساختمانی استفاده از آن برای نمای دیواره های حیاط، تراس و بالکن است. حیاط یکی از قسمت‌های مهم خانه‌های ویلایی و ساختمان‌های مسکونی محسوب می‌شود از این رو باید در انتخاب مصالح آن دقت کنید.

در حال حاضر اکثر ساختمان سازان و طراحان ترجیح می دهند از سنگ سفید ساختمانی برای حیاط، بالکن و تراس استفاده کنند؛ چراکه علاوه بر منتقل کردن کمتر هوای گرم و نور خورشید، فضا را نیز بزرگتر و دلبازتر نشان می دهد.

البته به دلیل اینکه حیاط، تراس و بالکن تقریبا همیشه در معرض نور آفتاب، آلودگی ها و گرد و غبار هستند سنگ سفید ساختمانی که برای آن ها استفاده می شود باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و درجه کیفی مناسبی داشته باشند که به مرور زمان ترک نخورند، تغییر رنگ ندهند و بافتشان خراب نشود.

نصب سنگ سفید برای راه پله و دیواره پارکینگ

امروزه نصب سنگ سفید ساختمانی برای دیواره راه پله و پارکینگ های سرپوشیده و سربسته نیز بسیار رواج پیدا کرده است. مهمترین علت آن نیز شاید همان دلباز و بزرگ نشان دادن محیط و فضا باشد. اما از آنجایی که در این مکان ها میزان آلودگی های حاصل از تردد ماشین و امکان ماندن اثر انگشت روی دیواره ها بسیار بیشتر است بنابراین علاوه بر دقت بر زیبایی و جذابیت سنگ ساختمانی سفید، به کیفیت و میزان تخلخل سنگ نیز دقت کرد.

علاوه بر این سنگ های سفیدی که در این قسمت های ساختمان نصب می شوند باید قابلیت شستشو داشته باشند و در مواجهه با آب آسیب نبینند.

سنگ سفید نما – تصویر ۳

سنگ سفید ساختمانی برای کف

از دیگر کاربردهای رایج سنگ سفید ساختمانی استفاده برای کفپوش ساختمان است. از آنجایی که میزان سایش و برخورد اجسام با سنگ هایی که برای کف نصب می شوند معمولا زیاد است، بنابراین سنگ سفیدی که برای کف نصب می شوند باید مقاومت بالایی در برابر سایش و درجه کیفی بالایی داشته باشد.

سنگی برای کف استفاده می‌شود که در درجه کیفی بالایی داشته باشد. بعلاوه میزان جذب آب در سنگ سفید ساختمانی مناسب کفپوش سرویس بهداشتی و آشپزخانه باید کم باشد تا آب داخل آن نفوذ نکند، در غیر اینصورت نفوذ آب به داخل سنگ منجر به تشکیل باکتری و قارچ و تغییر رنگ سنگ خواهد شد. در حال حاضر بیشتر از سنگ مرمریت برای کفپوش سفیدرنگ ساختمان استفاده می‌شود.

ویژگی های سنگ سفید ساختمانی مناسب برای نما و دیوار

در میان کاربردهایی که در بالا برای سنگ سفید ساختمانی خواندیم، استفاده از این رنگ سنگ در نمای ساختمان و دیواره ها بسیار رایج تر است. اما باید بدانید سنگی که برای نمای ساختمان به کار برده می شود باید ویژگی های خاصی داشته باشد. در ادامه ویژگی هایی که باید هنگام خرید سنگ نمای ساختمان سفید در نظر داشته باشید را بیان خواهیم کرد.

یکدست بودن رنگ و بافت سنگ سفید ساختمانی

اگر به نمای ساختمان های مختلف دقت کرده باشید متوجه می شوید که نماهایی جذابیت بصری زیباتری دارند که رنگ آن ها از دور یکدست تر و یکنواخت تر به نظر برسد. در واقع سنگی که برای نما به کار برده می شود باید رگه های کمتری داشته و بازی رنگ نداشته باشد. بنابراین یکی از ویژگی‌های مهم بهترین سنگ سفید ساختمانی برای نمای ساختمان بازی رنگ کم و یکدست بودن رنگ آن است.

این خصوصیت برای ساختمان‌هایی با نمای رومی بسیار مهم است؛ چراکه نمای رومی و کلاسیک ریزه کاری ها و نقوش بسیار ظریف و زیادی دارد. اگر بازی رنگ به کار برده در نمای رومی ساختمان زیاد باشد، ظاهر ساختمان شلوغ جلوه داده شده و نقوش نمی توانند خود را به خوبی نشان دهند. بنابراین سنگ سفید ساختمانی که از آن به عنوان سنگ نما رومی استفاده می شود باید سفید یکدست و یکنواخت باشد.

مناسب بودن درجه کیفی سنگ

سنگ سفید مناسب نما و دیواره باید درجه کیفی بالایی داشته باشد؛ به دلیل اینکه مرتب در برابر تابش نور خورشید، گرما و سرما، نم و بارش، گرد و غبار و تغییرات محیطی قرار دارد. بنابراین سنگ ساختمانی سفید در عین زیبایی ظاهری باید تخلخل مناسبی داشته باشد، در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم باشند، تراکم مناسبی داشته و از میان بالاترین و بهترین درجه های کیفی سنگ ها انتخاب شده باشند.

آبگریز بودن سنگ سفید ساختمانی

نصب سنگی که آبگریز نیست در مناطق مختلف آب و هوایی می تواند مشکل ساز باشد. به طور مثال اگر سنگ نمای سفید مناطق سردسیر تخلخل بالایی داشته و آبگریز نشده باشند، در اثر بارش های جوی و یخ بستن آب، و به دلیل بالا رفتن حجم آب ترک خورده و می شکند.

تخلخل بالای سنگ نما در مناطق مرطوب نیز باعث ماندن رطوبت در منافذ و قارچ زدگی و تشکیل جلبک در سنگ می شود. به طور کلی نیز سنگ هایی که آبگریز نیستند عمر کمتری نسبت به سنگ های دیگر دارند.

بنابر آنچه گفتیم اگر به دنبال بهترین سنگ سفید ساختمانی هستید که هم از نظر ظاهر و هم از نظر کیفیت مناسب باشد باید سنگ هایی مانند نانو سنگ ترامیت را انتخاب کنید که با بهترین مواد پرداخت شده و آبگریز شده باشند.

قیمت مناسب

به طور کلی سنگ به دلیل محدود بودن منابع، کیفیت و ماندگاری بالا و تنوع رنگ و طرح قیمت بالایی دارد. اما قیمت هر کدام از سنگ هایی مانند ترامیت، تراورتن، مرمریت، مرمر و گرانیت که برای ساخت ساختمان به کار برده می شوند نیز متفاوت است.

در کنار تحقیق در مورد قیمت سنگ سفید ساختمانی باید این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت پایین سنگ نشان دهنده کیفیت پایین آن و مناسب نبودن آن برای نصب در نمای ساختمان نیست. بنابراین با دیدن قیمت ارزان ترین سنگ ساختمانی سفید نباید به راحتی آن را از لیست بهترین سنگ های سفید نما حذف کنید.

همچنین مساحت سنگ سفید ساختمانی که برای نما به کار برده می شود معمولا زیاد است و اگر قیمت سنگ زیاد باشد، قیمت نهایی برای شما اصلا به صرفه نیست. شاید به همین دلیل است که در نمای ساختمان کمتر از سنگ هایی مانند مرمریت که قیمت بالاتری دارند استفاده می شود.

انواع سنگ سفید ساختمانی مناسب برای نما کدامند؟

در میان سنگ های ساختمانی طبیعی که رنگ سفیدی دارند، تنها مرمریت، تراورتن و ترامیت گزینه مناسبی برای نمای ساختمان به حساب می آیند و سنگ هایی مانند مرمر بیشتر برای کف به کار برده می شوند. در ادامه در مورد ویژگی های هر کدام از این سنگ ها صحبت خواهیم کرد.

سنگ ترامیت

پرطرفدارترین و زیباترین سنگ سفید ساختمانی، سنگ ترامیت است. علت شهرت و جذابیت بالای آن نیز یکدست بودن رنگ آن است. همچنین از آنجایی که میزان آهک موجود در سنگ ترامیت بسیار زیاد است، این سنگ لقب سفیدترین سنگ ساختمانی را از آن خود کرده است.

همچنین برخی دیگر از افراد به دلیل قیمت مناسب سنگ ترامیت و برخی دیگر به دلیل وزن کم آن این سنگ سفید ساختمانی را برای نمای ساختمان خود انتخاب می کنند. ناگفته نماند که سنگ ترامیت چسبندگی بالایی به ملات دارد؛ بنابراین نصب آن راحت تر بوده و پس از نصب در ارتفاعات از دیواره جدا نشده و سقوط نخواهد کرد.

اما حقیقتی که باید در مورد این سنگ در نظر داشته باشید این است که میزان تخلخل ترامیت بالاست و همین امر باعث می شود آبگریزی کمی نسبت به سنگ هایی مانند مرمریت داشته باشد. اما امروزه با استفاده از فناوری نانو، منافذ این سنگ در کارخانه جات گرفته شده و آبگریز می شوند. بنابراین با خرید نانو سنگ هایی مانند ترامیت مهتاب یک سنگ ارزان، زیبا، سبک، سفید اما آبگریز خواهید داشت که بهترین گزینه برای اجرای نمای های ساختمان سبک رومی و کلاسیک است.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نیز مانند ترامیت جزء محبوب ترین سنگ سفید ساختمانی است. این سنگ نیز مانند ترامیت تخلخل بالا، وزن پایین و قیمت مناسبی دارد. با این تفاوت که رنگ تراورتن معمولا به سفیدی سنگ ترامیت نیست و یکدستی ترامیت را ندارد. علاوه بر این قیمت سنگ ترامیت نیز مناسب تر از سنگ تراورتن است.

سنگ مرمریت

مرمریت سفید یکی دیگر از انواع سنگ سفید ساختمانی است که به دلیل وزن بالا، رگه های بسیار زیاد در طرح و قیمت بالا کمتر به عنوان نمای ساختمان به کار برده می شود. در مقابل استفاده از مرمریت به دلیل تخلخل بسیار کم برای کف و راه پله بسیار رایج شده است.

بهترین سنگ سفید ساختمانی را از کجا بخریم؟

انتخاب سنگ سفید برای نمای ساختمان باعث القای حس طراوت، زیبایی و بی آلایشی به مخاطب می‌شود، به شرط آنکه بتوانیم سنگی را بخریم که استحکام و درجه کیفی کیفیت مناسبی داشته و با قیمت منصفانه ای به بازار عرضه شود. بنابراین گام اول برای خرید بهترین سنگ سفید پیدا کردن مراکز خرید معتبر است.

اگر از میان سنگ های سفید ساختمانی به دنبال خرید سنگ های با کیفیت و زیبایی مانند ترامیت نانو شده هستید می توانید با مشاورین فروش شرکت ژاد تماس گرفته و از قیمت سنگ ترامیت و نحوه خرید آن مطلع شوید.

اگر برای خرید سنگ سفید ساختمانی به دنبال بهترین فروشندگان چنانچه قصد خرید سنگ سفید ساختمانی ترامیت را دارید حتما به مواردی نظیر میزان ضخامت، ابعاد و کیفیت آن توجه کنید. در واقع سنگی مرغوب است که برش یکدست و یکسانی داشته باشد، به خوبی پرداخت و فرآوری شده باشد و از همه مهم‌تر قیمت مناسبی هم داشته باشد.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *