به گزارش گروه ویلاتو بساز:  چوب همواره جزو یکی از مصالح اصلی و پرکاربرد برای ساختمان‌سازی و انواع وسایل داخلی منزل بوده است. با این حال، هنوز هم چوب به عنوان یک متریال پرطرفدار و پرفروش برای انواع دکوراسیون‌های کلاسیک و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام خرید چوب توجه داشته باشیم استحکام و مقاومت آن است. چراکه عوامل متعددی از جمله گذر زمان، فشار، سایش، سرما، رطوبت، حشرات موذی و بسیاری از موارد دیگر موجب کاهش دوام و طول عمر چوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا محکم‌ترین و در عین حال شیک‌ترین متریال موجود در بازار که شامل چوب روسی، راش، آبنوس، ترمو، بلوط و توسکا می‌شود را بررسی کنیم.

سخت ترین و محکم ترین چوب های موجود در جهان – تصویر ۲

چوب روسی

همان‌طور که از نام آن پیداست، خاستگاه این چوب مربوط به کشور روسیه می‌شود که این متریال برای فعالان حوزه صنایع چوبی بسیار آشنا است. از این جهت که چوب روسی موفق به دریافت سهم قابل توجه‌ای از بازار داخلی کشور شده و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، حجم زیادی از تقاضا را در دست گرفته است.

ماندگاری و طول عمر زیاد، تنوع بالا، قیمت مقرون‌به‌صرفه، ظاهر شیک، وزن کم، انعطاف‌پذیری فوق‌العاده و قابلیت پرداخت تنها بخشی از مزایای شگفت‌انگیز چوب روسی به شمار می‌رود.

کاربرد چوب روسی به عنوان یکی از محکم ترین چوب های دنیا – تصویر ۳

از چوب روسی می‌توان برای ساخت انواع مبلمان، میز، قفسه کتاب و کابینت استفاده کرد. میزان سختی و مقاومت این چوب تا حدی است که از آن در معماری، ساختمان‌سازی و بویژه نمای ساختمان نیز بهره‌برداری می‌کنند. سایر موارد استفاده از چوب روسی عبارتند از:

  • ساخت کاغذ و الیاف
  • کف‌پوش ساختمانی
  • قرنیز و نبشی
  • ساخت پنجره، درب و آلاچیق

به منظور آشنایی بیشتر با این متریال و خرید انواع چوب روسی به لینک موردنظر یا به وبسایت چوب روسی مراجعه کنید. جالب است بدانیم که چوب روسی انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است.

آدرس وب‌سایت https://www.chubrusi.com/

چوب نراد

این متریال از جمله چوب‌های وارداتی از کشور روسیه است که با رنگ روشن (سفید مایل به کرم یا قهوه‌ای مایل به صورتی) شناخته می‌شود. چوب نراد به دلیل بافت بسیار نرم و سبکی که دارد توسط طیف وسیعی از نجاران برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر ویژگی‌های این چوب می‌توان به قیمت مناسب و مقاومت بالا در برابر رطوبت اشاره کرد که باعث شده تا از آن برای انواع دکوراسیون‌های داخلی، کف‌پوش و… استفاده شود.

چوب یولکا

مقاومت بسیار بالا و در عین حال وزن مناسب چوب یولکا باعث شده تا از آن برای ساختمان‌سازی و همچنین انواع ابزارآلات موسیقی بهره‌برداری شود. به علاوه، از این چوب برای ساخت مبلمان و انواع دکوراسیون‌های داخلی استفاده می‌شود.

چوب یولکا به رنگ صورتی و سفید مایل به زرد است؛ نکته مهم اینجاست که سختی چوب‌ها، ارتباط مستقیمی با میزان تیرگی رنگ آن­‌ها دارد. به همین دلیل، رنگ روشن چوب یولکا نشانگر نرمی بسیار بالای آن است.

چوب لمبه روسی

این نوع چوب نیز از درخت‌های کاج کشور روسیه تهیه شده و روانه بازار ایران می‌شود. الوارهای چوب لمبه قابلیت به هم‌پیوستن دارند که این مزیت باعث شده تا از آن برای ساخت سطوح مسطح و عریض استفاده کنند.

چوب ساسنا

چوب ساسنا نیز از خانواده درختان کاج است. بافت یک‌دست، وزن کم، رنگ‌پذیری بالا، مقاوم در برابر حشرات موذی و قابلیت برش‌کاری، چکش‌خوری و سنباده‌زنی جزو مهم‌ترین ویژگی‌های چوب ساسنا به حساب می‌آید.

چوب راش

چوب راش، با رنگ کرم مایل به قرمز و بافت نسبتا درشتی که دارد، جزو یکی دیگر از چوب‌های محکم و مقاوم محسوب می‌شود. این محصول که از درختی با همین عنوان بدست می‌آید، بیشتر در کشور‌هایی نظیر ترکیه، گرجستان، روسیه، آلمان و مناطق شمالی ایران رشد می‌کند.

چگالی این متریال نیز همانند چوب روسی بسیار بالاست و همین امر باعث شده تا مقاومت خوبی در برابر هر گونه خراش و فشار بیرونی داشته باشد. به همین دلیل، چوب راش اغلب برای مبلمان، کابینت، صندلی، کف‌پوش و حتی آلات موسیقی کاربرد دارد. از دیگر مزایای این چوب می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر حشرات موذی مثل موریانه اشاره کرد.

چوب ترمو

چوب ترمو که با نام ترموود نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از متریال‌های روز دنیاست که از درختان متعددی از جمله صنوبر، سرو و کاج بدست می‌آید. سختی و دوام بسیار بالای این چوب به دلیل فرآیندهای خاص «حرارت‌دهی» است؛ چراکه چوب ترموود را با دمای بالاتر از ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تبدیل به یک متریال عالی و مقاوم در برابر آفتاب، حمله حشرات چوب‌خوار، رطوبت، فرسایش و باران‌های اسیدی می‌کند. از چوب ترمو برای ساخت موارد زیر می‌توان استفاده کرد.

  • طراحی نمای بیرونی ساختمان
  • دکوراسیون‌های داخلی منزل و اداره‌جات
  • ساخت آلاچیق، نیمکت و صندلی فضای باز
  • کف‌پوش ساختمان
  • طراحی انواع درب و پنجره

چوب بلوط

بلوط نوعی از چوب‌های سخت، سنگین و پرکاربرد است که بافتی متراکم و ناهموار دارد. بلوط دارای طیف مختلفی از رنگ‌ها است که دو  مدل از اصلی‌ترین آن‌ها شامل رنگ‌های سفید و قرمز است.

این چوب نیز به دلیل دوام بسیار بالا برای ساخت مبلمان، کابینت، ظروف چوبی، قایق، کف‌پوش، پارکت و سایر موارد ساختمانی به کار گرفته می‌شود. چوب بلوط همچنین مقاومت بسیار خوبی در مقابل حمله قارچ‌ها و حشرات موذی دارد.

چوب آبنوس

چوب آبنوس به عنوان یکی از گران ‌قیمت‌ترین متریال‌های بازار دسته‌بندی می‌شود. بنابراین هنگام انتخاب آن، یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید به آن فکر کنید، قیمت آن است.

از عوامل تاثیرگذار بر استحکام بالای این چوب، می‌توان به کند بودن سرعت رشد آن پیش از قطع کردن اشاره کرد. همین سختی و سفت بودن این چوب باعث شده تا از آن برای ساخت مبلمان، پیانو و سایر وسایل چوبی دیگر استفاده کنند.

چوب توسکا

درخت توسکا شباهت‌هایی با درخت راش دارد، اما از رنگ به مراتب روشن‌تری در مقایسه با چوب راش برخوردار است. به نحوی که پس از قطع، در ابتدا رنگ چوب آن سفید ولی پس از مدتی به رنگ صورتی متمایل می‌شود.

از ویژگی‌های این چوب می‌توان نرمی، قابلیت صیقلی کردن آسان و وزن سبک آن را مثال زد. برخی از موارد استفاده از چوب توسکا شامل:

  • کابینت‌سازی
  • طراحی تخت و کمد 
  • تابلو
  • ساخت انواع مبلمان
  • کف‌پوش
  • ابزارآلات موسیقی
  • درب و قاب پنجره
  • ظروف تزئینی

نحوه تکثیر و رشد درختان توسکا به گونه‌‌ای است که پس از قطع آن، شاخه‌های جدید از ریشه، کنده یا تنه آن شروع به جوانه زدن می‌کند.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *