سینی کابل گالوانیزه به دلیل انتقال سیم و کابل‌های برق ساختمان، باید به‌صورت کاملا استاندارد نصب و به‌کار گرفته شود.

گالوانیزه بودن سینی کابل یک دلیل ایمن بعنوان پل ارتباطی سیستم برق ساختمان‌ها محسوب می‌شود. اما علاوه بر مقاومت بالا باید در هنگام نصب آن، ارتفاع و فاصله بین تجهیزات نیز بر اساس استانداردهایی در نظر گرفته شود.

استاندارد نصب سینی کابل گالوانیزه

از شما دعوت می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با روش‌های نصب استاندارد سینی کابل گالوانیزه تا انتهای مطلب همراه ما باشید. همچنین میتوانید برای مطالعه مقاله لدر کابل چیست؟ تفاوت آن با سینی کابل به سایت ما مراجع فرمایید.

نکات مهم در نصب سینی کابل گالوانیزه به‌صورت استاندارد

درصورتی‌که خواهان نصب استاندارد سینی کابل گالوانیزه هستید؛ در وهله‌ی اول باید، سینی کابلی را تهیه کنید که مانند سایر ابزارهای الکترونیکی بر اساس استاندارد و قوانین خاص تولید و عرضه شده باشد.

از این رو در گام اول برای نصب استاندارد چنین سینی کابل گالوانیزه‌‌ای، باید نکات زیر را در نظر گرفت.

  1. در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی برای نصب سینی کابل گالوانیزه
  2. محل قرار گرفتن سینی‌های کابل که به چهار صورت سقفی، دیواری، زمینی و طبقه‌ای تقسیم می‌شود.
  3. بررسی طول هر شاخه سینی کابل
  4. در نظر گرفتن انشعابات، چرخش‌ها و تغییر مسیر در نصب سینی کابل
  5. انتخاب درست ساپورت و یا براکت مقاوم که کاملا با وزن سینی کابل تناسب داشته باشد.
  6. استفاده از پیچ و مهره متناسب با سایز و جنس سینی کابل گالوانیزه

به‌طور کلی برای نصب استاندارد سینی کابل گالوانیزه گرم و سرد، از قبل یک نقشه کلی تهیه می‌گردد؛ که در آن محل نصب و نحوه قرار گرفتن سینی کابل طراحی شده است.

بررسی استاندارد نصب سینی کابل گالوانیزه

محل قرارگرفتن سینی کابل و نردبان کابل یکی از اصلی‌ترین نکات در نصب استاندارد آن است. از این رو به شرح چهار روش نصب استاندارد سینی کابل گالوانیزه در ادامه می‌پردازیم.

استاندارد نصب سقفی یا هوایی سینی کابل گالوانیزه

در فضایی چون تونل‌ها و یا فضاهایی مانند پارکینگ که نیاز به نصب سینی کابل به‌صورت سقفی و یا هوایی است؛ سینی کابل گالوانیزه باتوجه به ارتفاع استانداری که از قبل تعیین شده است، به روش‌های متفاوتی توسط ساپورت سقفی و همینطور انکر بولت و پیچ‌های متری به سقف متصل می‌گردد.

استاندارد نصب در این روش معطوف به نصب درست و فاصله دقیق بین رادها و ساپورت‌های سقفی است؛ به‌گونه‌ای که فاصله هر راد تا راد دیگر ۱متر و فاصله بین هر ساپورت سینی کابل گالوانیزه حداکثر ۱.۵متر (در صورتی که وزن کابل‌ها زیاد باشد این فاصله کمتر است،) در نظر گرفته می‌شود.

نصب زمینی سینی کابل گالوانیزه به روش استاندارد

نصب استاندارد سینی کابل گالوانیزه بر روی زمین به‌صورت افقی و با فاصله‌ی ۱۰سانتیمتری از سطح زمین انجام می‌گیرد.

در این مدل نصب، سینی کابل‌ها بر روی براکت‌های زمینی که امگا شکل هستند؛ نصب می‌شوند. اتصال محکم سینی کابل به براکت‌ها نیز از طریق دو پیچ و مهره کله قارچی مثل سی چنل که به دلیل منحنی بودن هیچ‌گونه آسیبی به جابه‌جایی کابل‌ها درون کفه سینی‌برق گالوانیزه وارد نخواهند کرد؛ صورت می‌پذیرد.

چگونگی نصب کاملا استاندارد سینی کابل دیواری

استاندارد نصب سینی کابل دیواری به نحوی است که، انواع براکت‌های دیواری به دیوار متصل و یا با استفاده از رول بولت نصب می‌شوند.

براکت‌ها اکثراً دارای پلیت‌هایی با ضخامت حداقل ۳ تا ۵میلیمتر هستند؛ و یا اینکه به جای پلیت، از نبشی، سی چنل، یو چنل و موارد مشابه استفاده می‌شود. نصب براکت‌ها به دیوار از طریق پیچ یا راد انجام می‌گیرد.

نکات مهم در نصب سینی کابل گالوانیزه به_صورت استاندارد

این براکت‌ها به صورت دستکی نیز بر روی دیوار نصب می‌گردند و سپس کفه‌های سینی کابل بر روی براکت‌ها قرار می‌گیرند. به این ترتیب، به اصطلاح، سینی کابل‌ها بر روی تکیه‌گاه‌های براکت فیکس می‌شود.

نصب استاندارد سینی کابل گالوانیزه طبقه‌ای یا پرچمی

زمانی که نصب سینی برق گالوانیزه بر روی دیوار، سقف و یا زمین امکان پذیر نباشد و یا به اصطلاح تکیه‌گاه طبیعی برای نصب سینی کابل مهیا نباشد؛ نصب استاندارد سینی کابل گالوانیزه از طریق طبقه‌ای یا پرچمی صورت می‌گیرد.

در روش پرچمی، بیس پلیت‌هایی به زمین رول بولت شده و سی چنل، یو چنل و یا ال چنل با در نظر گرفتن ارتفاع معین بر روی آن نصب می‌شوند.

در مرحله بعد با توجه به فاصله استاندارد در نظر گرفته شده، براکت مناسب برای ایجاد زیر سری نردبان کابل و شبکه سینی کابل نصب می‌گردد.

استاندارد ارتفاع سینی کابل گالوانیزه در نصب آن

مهم‌ترین بخش در استاندارد نصب سینی برق گالوانیزه رعایت استاندارد ارتفاع نصب آن است. از این رو برای رعایت این امر مهم حتما نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • حفظ فاصله حدود ۱۵سانتیمتر بین پایین سینی کابل‌ و شبکه سقف و یا سایر تجهیزات ساختمان
  • نگه داشتن فاصله حدود ۱.۵متر سینی برق از موتورها یا ترانسفورماتورها (به‌دلیل آنکه اثرات القایی موتورها بر روی کابل‌های برق ممکن است اثرات مخربی داشته باشد؛ حفظ این فاصله بسیار با اهمیت‌تر از دیگر نکات است.)
  • نگه داشتن حدود ۳۰سانتیمتر فاصله از لوله‌های فولادی برق یا کابل‌های توزیع برق
  • رعایت حداقل فاصله حدود ۱۵سانتیمتر تا سیستم‌های روشنایی فلورسنت
  • هنگامی‌که فاصله سقف تا کف از ۳متر بیشتر است؛ سینی کابل در فاصله‌ی بیشتر از ۳۰ الی ۵۰سانت باید نصب گردد.
  • نصب افقی سینی کابل گالوانیزه روی زمین به صورت استاندارد باید در فاصله‌ی ۱۰سانتیمتری از سطح زمین صورت پذیرد.

علاوه بر نکات فوق برای نصب استاندارد سینی کابل گالوانیزه، باید تمام کابل‌هایی که قرار است روی سینی کابل قرار ‌گیرد، توسط بست سینی کابل ثابت شوند.

براساس استانداردهای موجود، وزنی که برای سینی کابل‌ها در نظر گرفته شده حدود ۱۰۰کیلوگرم است. از این رو تعداد فاصله ساپورت‌ها باید به شکلی باشد که این وزن به خوبی تحمل شود. تا از آسیب به کابل‌ها پس از نصب سینی کابل جلوگیری گردد.

اطلاعات مهم در مورد رعایت استانداردهای نصب سینی کابل گالوانیزه

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مهم و جامعی را در مورد رعایت استاندارد نصب سینی کابل گالوانیزه برای شما عزیزان بازگو کنیم.

از آنجایی که به ۴طریق سقفی، دیواری، زمینی و پرچمی می‌توان سینی برق گالوانیزه را نصب نمود، باید فواصل دقیق و استانداردی را برای نصب هر روش در نظر گرفت. به عنوان مثال: برای نصب سینی کابل بر روی زمین، حتما باید فاصله‌ی ۱۰سانتیمتری از سطح زمین را لحاظ کرد.

از سویی یک نصب استاندارد سینی کابل گالوانیزه باید توسط اجزای مهمی چون: ساپورت‌ها، رول بولت، رادها و … صورت گیرد؛ تا انتقال سیم و کابل‌ها کاملا ایمن انجام پذیرد.

درصورتی‌که شما نیز به‌دنبال حفظ ایمنی در سیستم برق کشی ساختمان خود هستید؛ سینی کابل گالوانیزه استاندارد را از تولیدکنندگان معتبر تهیه نموده و برای نصب استاندارد آن، حتما از افراد متخصص در این زمینه بهره ببرید.

.

توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و ویلاتوبساز در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *