با گرم شدن هوا، اغلب مردم بیشتر تمایل دارند تا در محیطی همچون باغ، ویلا و حتی حیاط منزل خود باشند. از این جهت به فکر بازسازی محیط یا محوطه سازی می‌افتند. محوطه سازی و طراحی حیاط و باغ به نحوی انجام می‌شود که از نظر زیبایی شناسی، برای بیننده جذاب باشد. از این علم می‌توان برای مناطق تفریحی و سرگرمی نیز استفاده کرد. طراحی فضای سبز نیز مکمل این محوطه سازی خواهد بود. در کل این موارد مجموعه‌ای هستند که توانسته‌اند فضای سبز خانه را کامل و برجسته کنند. اگر دوست دارید نکات و المان‌های این نوع طراحی را بدانید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

به نقل از کارخانه تولید بتن پیش ساخته آشیان نو، طراحی محیط باغ و ویلا اگر به صورت اصولی انجام شود، نقش بسیار مهمی در زیبا سازی محیط دارد. محوطه سازی در اصل یعنی طراحی فضای خارجی ویلا، طراحی محوطه باغ، چمن کاری، نصب سیستم آبیاری، اجرای سیستم صحیح نورپردازی و… خواهد بود. اما محوطه سازی باغ شامل بخش‌هایی مانند طراحی پیاده‌رو‌ها، نصب سیستم‌های نورپردازی، طراحی سیستم آبیاری متناسب، ایجاد فضاهای متنوع مانند فضای بازی، فضای باربیکیو و… می‌باشد.

نکات مهم در طراحی باغ

برای ایجاد فضای سبزی متفاوت و جذاب، باید نکاتی را مدنظر قرار داد. در این میان بهتر است با المان‌های مناسب فضا را برجسته سازی کنید. در این بخش سعی داریم مجموعه‌ای از نکات را در اختیار شما قرار دهیم تا با کمک آن بدانید که در محیط حیاط خود باید از چه دیزاینی استفاده کنید.

نمای ساختمان

ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم؛ اولین چیزی که در حیاط خودنمایی می‌کند نمای ساختمان است. نمای ساختمان باید با سبک محوطه سازی حیاط یا باغ و یا ویلا هماهنگ باشد. همانطور که می‌دانید نما‌های متفاوت و زیادی برای ساختمان وجود دارد. اما برای آشنایی با جدیدترین نماهای موجود می‌توان به تایل بتن اکسپوز اشاره کرد. از این متریال می‌توان برای فضای باز، مسیرهای رفت و آمد، محوطه سازی، کف ساختمان، حمام و سرویس بهداشتی، راه ­ها و پیاده­ روها، دیوارهای داخلی و خارجی و… استفاده کرد. از این جهت می‌توان نمای ساختمان و محوطه سازی حیاط را با هم ست کرد. گرچه ترکیب تایل بتن اکسپوز با میکروسمنت، از جذابیت بیشتری برخودار است. میکروسمنت را می‌توان در نمای ساختمان، کف، استخر و دیوار‌های داخلی استفاده کرد.

ساخت استخر

در ویلا یا باغ لوکس، میزان خلاقیت و هنر را با ساخت استخر نشان می‌دهند. استخر‌ها، با طراحی متفاوتی ساخته می‌شوند و حس و حالی لوکس به محوطه سازی خواهند داد. زمانی که یک استخر برای فضای حیاط یا باغ طراحی می‌شود، می‌تواند ارتفاع و ابعاد بیشتری داشته باشد. اما استخر داخل ساختمان متفاوت است. برخی از این استخرها در محیطی قرار دارد که در مقابل اتاق پذیرایی کوچک باشد. تا بتوان از اتاق به داخل استخر شیرجه زد. اما برخی دیگر استخرهای اینفینیتی نام دارند. که روبروی یک منظره خاص و زیبا قرار می‌گیرند.

این سبک استخر نیز اخیرا مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. اما جدیدترین و باکیفیت ترین متریال برای ساخت استخر بتن اکسپوز است. که زیبایی و جذابیت محیط را دو چندان می‌کند. حال شاید بپرسید که چرا از بتن اکسپوز برای ایجاد استخر استفاده می‌شود؟ برای استفاده از این متریال دلایل زیادی وجود دارد اما مهم‌ترین دلیل آن مقاومت بالا و عدم تغییر رنگ در برابر نور خورشید خواهد بود. گرچه تنوع رنگی این محصول نیز سبب شده است تا طرفداران بسیار زیادی پیدا کند.

مسیر‌های ورودی

ورودی حیاط اولین چیزی است که مردم به آن توجه می‌کنند. به همین خاطر اگر طراحی مناسبی داشته باشد، می‌تواند نظر دیگران را به خود جلب کند‌. در این میان علاوه بر زیبایی، انتخاب مصالح مناسب و باکیفیت لازم است. برای جلوه و نمای پیاده رو نیز باید از المان های ضروری در محوطه سازی حیاط و طراحی فضای سبز باغ و باغچه کمک گرفت. با وجود مصالح متنوع می‌توانید از انواع رنگ های مختلف نیز استفاده کنید. برای طراحی مسیر‌های ورودی می‌توان فرم ها و شکل های جذابی را در نظر گرفت تا مسیر منحصر به‌ فردی فردی در این بخش ایجاد شود.

استفاده از فضای سبز

هدف از محوطه سازی، ایجاد فضای سبز و افزودن طبیعت به محیط باغ، حیاط، ویلا و… خواهد بود. برخی از افراد فضای سبز محوطه را به حالت باغ ایجاد می‌کنند. اما برخی دیگر سعی دارند با پانل بتنی باغچه‌هایی ایجاد کنند، تا در این قسمت‌ گیاهان را پرورش دهند. برای فضای سبز خود باید چند ایده خلاقانه داشته باشید. علاوه بر کاشت گل و گیاه و استفاده از درختان و گیاهان خاص، باید به نکاتی توجه کنید. به عنوان مثال از گیاهانی استفاده کنید که اندازه‌ی شاخ و برگ آنها، متناسب با محیط شما باشد. گیاهانی که دارای شاخ و برگ های بزرگی هستند می‌توانند مقیاس محیط باغ یا حیاط شما متفاوت نشان دهند. البته استفاده از گیاهان بسیار بزرگ برای فضای کوچک، اصلا جالب نیست.

دیوار پوش بتنی سه بعدی

برخی از افراد برای پوشاندن بخشی از فضا، از دیوار پوش بتنی استفاده می‌کنند. یکی از بهترین ایده‌های جدید برای دیزاین حیاط ویلا، منزل و باغ استفاده از این دیوارهای طرح‌دار است. قطعا در انتخاب این دیوار هیچ محدودیتی وجود ندارد. چرا که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف موجود است. گاها لازم است که برای اجرای یک آبنمای زیبا در محوطه از یک متریال خاص استفاده کرد. در این صورت شما می‌توانید از دیوار پوش‌های سه بعدی کمک بگیرید تا دیوار پشت آبنما جلوه‌ای متفاوت و چشم‌گیر داشته باشد. عده‌ای نیز ترجیح می‌دهند که از این محصول برای حیاط خلوت خود استفاده کنند.

سخن نهایی

طراحی و محوطه سازی باغ یا باغچه می‌تواند محیط را منظم، زیبا و لاکچری جلوه دهد. در این شرایط می‌توان هر بخش را سازمان‌دهی کرد و برای نظافت محیط نیز زمان کمتری را صرف خواهید کرد. هر بخش از یک محیط باید به نحوی اصولی دیزاین و طراحی شود. همانطور که طراحی بخش‌های اصلی را به صورت جداگانه بررسی کردیم. به عنوان مثال مسیر ورودی، نیازمند متریال و خلاقیتی متفاوت است. اما برای ساخت محیط استخر باید علاوه بر زیبایی به کیفیت و دوام متریال نیز توجه کرد. شما می‌توانید سوالات خود را با متخصصین آشیانو در بخش کامنت‌ها مطرح کنید و منتظر پاسخ آن باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *